trends nieuwsconsumptie

Just another WordPress.com weblog

Artikel III Vianne Snoeren november 21, 2008

Filed under: Artikelen Vianne Snoeren — 2008trendscv202a @ 12:39 pm

Media hebben veel invloed op de bevolking, de informatie wordt overgenomen maar ook de emotie die media kiest. De media bepaalt hoe mensen over zaken denken, uiteraard is dit al langer bekend, maar uit onderstaand artikel komt dit nog eens duidelijk naar voor. De media kunnen in principe manipuleren en dat kan voor bepaalde situaties of een bepaald gevoel leiden wat gaat leven in een bevolkingsgroep. Media moeten hier voorzichtig mee omspringen.

Media versterkten gevoel van onveiligheid na moord op Van Gogh

UvA-onderzoekers: na aantal weken nam negatieve houding weer af

Gepubliceerd op 31 oktober 2006

Vlak na de moord op Theo van Gogh hadden Nederlanders een sterk toegenomen gevoel van bedreiging door buitenlanders en/of allochtonen. In het bijzonder zagen zij buitenlanders als bedreiging voor de veiligheid van de samenleving en de Nederlandse cultuur en tradities. Het gebruik van nieuwsmedia versterkte dit effect: personen die veel blootgesteld werden aan nieuws vlak na de moord voelden zich sterker bedreigd dan mensen met een lage nieuwsconsumptie. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Amsterdam (UvA).

Op donderdag 2 november is het precies twee jaar geleden dat filmmaker en publicist Theo van Gogh werd vermoord. Nederland verkeerde vlak na de moord in een onzekere situatie waarbij de spanningen hoog opliepen. Communicatiewetenschappers Claes de Vreese en Hajo Boomgaarden van de Amsterdam School of Communications Research (ASCoR) van de UvA deden onderzoek naar veranderingen in de publieke opinie na de moord op van Gogh en de rol van de media daarin.

Een andere opmerkelijke uitkomst van het onderzoek was dat na een aantal weken de negatieve houding ten opzichte van buitenlanders weer afnam. Dit had wederom te maken met blootstelling aan het nieuws. De genuanceerde berichtgeving in de weken na de moord leidde ertoe dat mensen met hoge mate van nieuwsconsumptie positiever stonden tegenover buitenlanders.

Het onderzoek laat dus een dubbele rol van de media zien: terwijl de media meteen na de moord angstreacties aanwakkerden, heeft genuanceerde berichtgeving in de weken erop een tegenovergesteld effect gehad. De media moeten dus zorgvuldig zijn ten tijde van dramatische gebeurtenissen, vinden Boomgaarden en De Vreese.

Het onderzoek wordt in 2007 gepubliceerd in het door het Institute for Scientific Information (ISI) erkende tijdschrift International Journal of Public Opinion Research.

 

Bron: http://www.fmg.uva.nl/actueel/persberichten.cfm/7D4F601F-46C3-4091-8507D49B707BFC86

Advertenties
 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s