trends nieuwsconsumptie

Just another WordPress.com weblog

Artikel 2- Bladenlezers zijn ramptoeristen november 24, 2008

Filed under: Artikelen Frangeska Molina — 2008trendscv202a @ 4:25 pm



 

AMSTERDAM “Emotionele ramptoeristen” noemt Rob van Vuure ‘zijn’ lezeressen. Volgens de directeur van Nederlands grootste tijdschriftenuitgever Sanoma lezen we graag keer op keer hetzelfde, zoals bijvoorbeeld smeuïge verhalen over taboes en het leed van anderen. ,,Uit onderzoek blijkt áltijd dat verhalen die rampzalig zijn of waar veel drama in voorkomt, gewoon het eerst worden gelezen, die zijn echt on-weer-staan-baar. Het is toch het gevoel van ‘zij wel, ik niet’.”

Volgens Van Vuure wordt het steeds minder belangrijk dat we echt iets leren van bladen. ,,Ik zie een grote verschuiving in de functie van tijdschriften. Dertig jaar geleden had je als vrouw de Libelle. Dáár stak je wat van op. Als je een slecht huwelijk had, dan was de Libelle je leidsvrouw. Als je kind niet wilde slapen, dan las je de Libelle. Want daar stond het, en als het er niet stond, dan kon je bellen met de helpdesk. Door boeken, het internet en de meer open samenleving zijn mensen tegenwoordig wel wijzer.”

Als je een populair tijdschrift aanschaft, is de kans groot dat je ook een stukje Rob van Vuure koopt. Titels als Flair, Viva, Panorama, Playboy, Libelle en Margriet werden door hem als tijdelijke hoofdredacteur onder handen genomen. In zijn boek beschrijft Van Vuure de trucjes die ons ertoe verleiden een blad te kopen en uiteindelijk te verslinden tot de laatste bladzij. Zijn geheim? ,,Het kan vaak zo veel leuker, speelser, verrassender en spannender. Dat zie je overal. Het woordje uitverkoop, daar raak je niet meer ondersteboven van. Maar zodra de Bijenkorf haar Drie Dwaze Dagen lanceert, oftewel drie dagen uitverkoop, is zelfs de Dam te klein.”

De markt van mannenbladen ligt wat gecompliceerder, vindt Van Vuure. ,,Die hang naar drama is er ook bij mannen, kijk maar naar Panorama twee weken terug: alle liquidaties op een rij. Minder emotioneel, maar wel heftig.” Toch verkopen vrouwentitels veel en veel beter dan tijdschriften voor mannen, beaamt Van Vuure: ,,Vrouwen houden van die beschermende sfeer van een lekker eigen blad. Mannen lezen meer kranten, meer nieuws op internet. Met mannenbladen is iedereen dan ook een beetje de weg kwijt. Want waar vallen mannen op? De verkoop van Playboy is volstrekt afhankelijk van welke bekende vrouw uit de kleren gaat. Dus: seks.” Oké, maar mannen willen toch wel iets meer dan alleen seks? “Succes. Waar vrouwen ramptoeristen zijn, zijn mannen echte succestoeristen. Verhalen van ‘ik heb het gemaakt’, financieel, met vrouwen, met werk, of in de sport, tja, dat willen ze toch wel erg graag lezen. Het geheim achter succes wil iedereen natuurlijk wel weten.”

lexinexis> Spits 22 september 2008
Advertenties
 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s