trends nieuwsconsumptie

Just another WordPress.com weblog

Van andere groep november 27, 2008

Filed under: Artikelen Olga Hageldoorn — 2008trendscv202a @ 3:10 pm

Nieuwsconsumptie
Door CV202B

Studenten van het Instituut voor Media en Informatie Management hebben onderzoek gedaan naar de nieuwsconsumptie van vroeger en nu bij Nederlanders. De doelgroep waar zij zich op hebben gericht zijn personen onder de 50 jaar. Vanwege de breedte van deze doelgroep is deze afgebakend naar mensen van 24 tot 35 jaar met een fulltime baan.

Media

In de resultaten van het onderzoek kwam duidelijk naar voren dat traditionele media zoals televisie, radio en kranten en daarnaast ook nieuwe media, zoals het Internet de meest gebruikte media zijn onder de doelgroep. Dit betekend dat de respondenten van een gevarieerde mediaconsumptie houden. Opvallend is, dat de media voor verschillende doeleinden gebruikt worden. Televisie wordt vooral gebruikt vanwege het entertainmentgehalte, radio voornamelijk voor ontspanning en de krant om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws. Het Internet wordt voor uiteenlopende doeleinden gebruikt. Bij het onderwerp nieuwsconsumptie aangekomen, waren de resultaten verassend.

Nieuwsconsumptie

Opvallend was wel dat de populaire genoemde media ook veel gebruikt wordt voor nieuwsconsumptie. Toen de doelgroep een voorkeur mocht geven voor regionale of landelijke media, kwamen er veel dezelfde antwoorden. De voorkeur van de meerderheid ging uit naar landelijke media, omdat het een grotere nieuwswaarde heeft en een algemener beeld geeft van het nieuws. Onder de kleine groep personen die geen voorkeur hadden of waarvan de voorkeur naar zowel landelijke als regionale media uitging, kwamen er argumenten naar voren als: “Het nieuws is specifieker, vaak knullig, grappig en sensatievol!” Dit geeft aan dat de primaire voorkeur van de doelgroep niet direct uitgaat naar regionale media omdat het nieuws daar niet echt serieus wordt genomen. Indien zij er toevallig wel mee in aanraking komen, dan vind de doelgroep het wél leuk om het te consumeren. Dit was een veel gehoorde reactie bij de respondenten.

Kiezen en delen

Maar waar, wanneer, met wie en via welk medium wordt het nieuws dan toch geconsumeerd? De respondenten hebben een vaste baan en zitten de helft van hun tijd op kantoor. De krant wordt ‘s ochtends voor het werk, tijdens het ontbijt of in de trein naar werk toe gelezen. Als de krant ’s morgens niet wordt gelezen, wordt er tijdens het ontbijt nog ‘even snel’ naar het 07.30 uur nieuws geluisterd of om 08.00 uur tijdens het rijden in de auto. Gedurende een werkdag staat de radio aan en wordt er geluisterd naar populaire jongeren zenders of BNR. Elk uur komt het nieuws van de dag voorbij, maar hier wordt onbewust naar geluisterd. Er wordt dus wel geluisterd, maar niet alles wordt opgeslagen omdat dit te veel inspanning kost. “Radio is namelijk voor een stukje ontspanning” , was een veel gehoorde reactie.

Tijdens de lunch is er weer tijd om de krant open te slaan, maar dit gaat niet zonder de nieuwsfeiten te delen met collega’s. De respondenten waren het er over eens dat het leerrijk en interessant is om de opinie van andere mensen over bepaalde onderwerpen te weten. Er ontstaan tijden zo’n lunch leuke discussies en meningsverschillen. Het maakt niet uit of de discussie nou over wereldschokkend nieuws gaat zoals de terroristische aanslag op het World Trade Center of over Truus die haar hondje per ongeluk in de wasmachine heeft gestopt, alles is boeiend zo lang je er maar over kan praten. In het geval er niet genoeg tijd is om een discussie te voeren met collega’s, dan wordt er met een druk op de knop alle actualiteiten op een rijtje gezet via het Internet.

World wide weten

De populairste websites voor nieuwsconsumptie zijn die van nu.nl en telegraaf.nl, gaven de respondenten aan.
Na zo’n lange werkdag is het tijd voor ontspanning, maar niet meteen. Er wordt nog even snel een blik geworpen op het 18.00 uur of 19.30 uur journaal op NED1 en/of RTL 4. De meerderheid van de respondenten gaf aan dat zij de tijd voordat zij werkten het nieuws op dezelfde tijdstippen consumeerden, behalve ‘s ochtends vroeg.

Snel, sneller, snelst

De krant en het internet bereiken de doelgroep het snelst met betrekking tot nieuwsverspreiding.
De krant bereikt de respondenten snel, omdat dit medium ’s morgens vroeg al op de deurmat ligt. Hierdoor zijn zij die dag direct op de hoogte van het nieuws. Veel respondenten zijn dan ook geabonneerd op de krant. Volgens hen moet de krant niet alleen maar nieuws bevatten, maar ook entertainment.
De krant is ook één van de effectiefste media met betrekking tot het onthouden van het nieuws. Dit heeft als reden dat het lezen van de krant energie vergt en daardoor wordt informatie beter onthouden. Daarnaast is televisie ook een effectief medium met betrekking tot het onthouden van het nieuws. Beelden doen een beroep op het fotografische geheugen en blijven daardoor beter hangen. Daarnaast maakt televisie het nieuws ook een stuk persoonlijker dankzij een nieuwslezer.
Het internet bereikt de doelgroep ook erg snel. De respondenten vinden het internet vluchtig en kunnen gemakkelijk en snel nieuws opzoeken. Zij maken sinds ongeveer drie jaar dagelijks gebruik van dit medium om op de hoogte te blijven van het nieuws. Internet is onmisbaar in het bedrijfsleven geworden, want alles gaat tegenwoordig via online verkeer. Dagelijks wordt er veel gesurft op het internet op zoek naar informatie. Het nieuws dat op dit medium wordt aangeboden, wordt ook goed onthouden. Alleen heeft dit medium de voordelen van de krant niet, namelijk:“ Het ligt ’s morgens vroeg niet op de deurmat!”, aldus de respondenten.

Vroegâh

Tien jaar geleden was men erg trouw aan de printmedia, want deze hadden samen met de televisie het snelste bereik. Het Internet werd toen nog niet zoveel gebruikt. De krant werd gelezen, omdat hij bij pa en ma op de keukentafel lag of de nieuwsuitzending werd gezamenlijk op de bank gevolgd. Nieuwsuitzendingen via de radio werden niet gevolgd, want deze waren voor volwassenen. De snelle verspreiding van het nieuws ging toen via deze media of van mond-tot-mond. Tot de dag van vandaag heeft bijna iedereen al kennis gemaakt met online nieuwsconsumptie en digitalisering.

Into the future

De respondenten denken dat de nieuwsverspreiding en –consumptie zich vanaf nu tot 2015 meer gaat ontwikkelen. De ontwikkelingen breiden zich uit op digitaal gebied. Nieuwsverspreiding hangt nauw samen met de ontwikkelingen op het gebied van IT en daardoor gaat deze een belangrijke rol spelen in de toekomst.
Voortaan gaat er meer worden verspreid via nieuwsbrieven en er wordt voorspeld dat er een zogenaamd online internet via de televisie (interactieve televisie) komt. Nieuws op je mobiele telefoon wordt ook een snel groeiende ontwikkeling. Interactiviteit staat centraal. De consumenten geven zelf aan wanneer zij het nieuws willen consumeren en welk nieuws ze willen krijgen. De respondenten zijn van mening dat na 2015 alles alleen nog maar digitaal wordt verspreid.

Oftewel..

Wat de uitkomsten van het onderzoek betreft kan de conclusie getrokken worden dat de doelgroep nieuws graag deelt met anderen. Het nieuws uit de krant delen zij het liefst met collega’s op het werk, nieuws van televisie met hun partner of familie en het nieuws op de radio wordt gedeeld met medepassagiers of collega’s. Daarentegen wordt nieuws via het Internet individueel geconsumeerd.

De nieuwsconsumptie verschuift van traditionele media naar nieuwe media. Hieruit kan geconcludeerd worden dat er ook een verschuiving ontstaat van socialisme naar individualisme, want men deelt het nieuws steeds minder met anderen. Aangezien er een verschuiving is van fysieke media naar digitale media, zal de GSM in de loop der tijd een belangrijke rol gaan spelen. Na 2015 heeft iedereen een mobiele telefoon met internet. De nieuwsconsumptie via het Internet wordt nu al steeds populairder. Daarom worden deze twee belangrijke elementen samengevoegd tot één; nieuwsconsumptie via het Internet op je mobiele telefoon. Zelf navigeren, overal te gebruiken en op ieder gewenst moment van de dag!

Advertenties
 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s