trends nieuwsconsumptie

Just another WordPress.com weblog

Artikel 2: Online nieuws groeit nog steeds december 3, 2008

Filed under: Artikelen Safiya Mamadu — 2008trendscv202a @ 12:58 pm
Online nieuws groeit nog steeds

woensdag 20 augustus 2008 – (tvd) – Sinds 2006 is de dagelijkse online nieuwsconsumptie met een derde gestegen. Vandaag halen mensen hun nieuws even vaak online als op televisie. Zo blijkt uit de tweejaarlijkse nieuwsconsumptie enquête van het Pew Research center for the people & the press.

 

Het publiek voor online nieuws kan in vier uitgesproken verschillende segmenten verdeeld worden: -De Integrators: maken 23 procent van het publiek uit. Ze zijn hoog opgeleid, welvarend en van middelbare leeftijd. Televisie is hun belangrijkste bron van informatie, maar ze halen ook nieuws online op een doorsnee dag. Ze hebben een boven gemiddelde interesse in politiek nieuws en sport.

-De Net-Newsers: 13 procent van het publiek, welstellend, hoogopgeleid en vrij jong. 58 procent zijn mannen. Ze lezen vaker politieke blogs dan dat ze nieuwsuitzendingen bekijken. Hun nieuwsconsumptie piekt vooral overdag. Hun nieuws halen ze dan vooral online (32 procent). Ze gebruiken ook de traditionele kanalen maar dan op andere tijdstippen: twee derde kijkt ’s avonds laat naar het journaal. Deze categorie gebruikt veel technologische snufjes en heeft en grote interesse in technologisch nieuws.

-Traditionalisten: 46 procent van het publiek. Ouder, minder opgeleid en minder welstellend. Zeer afhankelijk van televisienieuws, zowel ’s ochtends, overdag als ’s avonds. De meeste hebben een computer maar gebruiken die niet om nieuws te consumeren. Ze verstaan het nieuws beter door beelden te zien dan door het te lezen of te horen. Grote interesse in het weer; relatief weinig interesse in wetenschap en technologisch nieuws.

-Onthechten (the disengaged): 14 procent. Zij komen uit voor hun geringe interesse in het nieuws.

Sinds het begin van de jaren ’90 is het aantal Amerikanen dat zegt dagelijks een krant te lezen afgenomen met ongeveer 40 procent. Het aantal dat regelmatig naar een televisie journaal kijkt is met de helft gedaald.
Deze trends hebben zich de laatste jaren dan wel gestabiliseerd maar het percentage dat zegt ‘gisteren’ nog een krant gelezen te hebben daalde van 40 naar 34 procent in de voorbije twee jaar. Kranten zouden zonder hun online versie dus nog grotere verliezen kennen. Slechts 27 procent zegt enkel de print versie van een krant te lezen. Het publiek voor televisie nieuws bleef stabiel sinds 2006.

In vergelijking met 2006 is de dagelijkse nieuwsconsumptie met ongeveer een derde toegenomen, van 18 tot 25 procent. Net-Newsers en Integrators doen hun voordeel met specifieke eigenschappen van online nieuws: zo’n 39 procent van de Net-Newsers en een derde van de Integrators hebben in de voorbije week een nieuwsbericht via email ontvangen.
30 procent van de Net-Newsers kijkt regelmatig online naar nieuws en 19 procent luistert ook regelmatig naar nieuws op het web. Net-Newsers en Integrators vertrouwen ook op politieke blogs als onderdeel van hun nieuwsdieet. Ongeveer een kwart van de Net-newsers en iets minder integrators (19 procent) zegt regelmatig blogs over politiek en actualiteit te lezen. Slechts 10 procent van het algemene publiek leest deze blogs regelmatig. 

 

link: http://www.6minutes.be/NL/Artikel.aspx?ArtikelID=11628&RubriekID=7&UserID=20

Advertenties
 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s