trends nieuwsconsumptie

Just another WordPress.com weblog

Commerciële vooruitzichten krantensites somber december 4, 2008

Filed under: Artikelen Judith van 't Kruijs — 2008trendscv202a @ 4:36 pm

Email artikel: Print artikel: Reacties: 12

1 september, 2008 Theo van Stegeren

Vorige week presenteerde Cebuco een reeks zo op het oog florissante cijfers over de Nederlandse dagbladensites. Het bezoek steeg in de eerste helft van 2008 met 38 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2007. Maandelijks gaat nu 47 procent van de Nederlanders langs bij een of meer dagbladportals. Naast het gestegen bereik nam ook het gemiddeld aantal gelezen pagina’s toe: per sitebezoek worden gemiddeld vier tot vijf pagina’s bekeken.

Wie die cijfers leest, vraagt zich af waarom adverteerders niet massaal op dit medium afsprinten *. De verklaring is dat de schijn bedriegt. Dat adverteerders grotendeels wegblijven, heeft niet alleen met de teruglopende economie of de groeiende zelfstandige online aanwezigheid van adverteerders te maken. Het ligt ook aan de extreem korte tijd die de meeste bezoekers op sites van kranten doorbrengen.

Bezoekers vertrekken hals over kop
De STIR en Cebuco presenteren geen gegevens over de duur van het sitebezoek maar de Britse Newspaper Marketing Agency deed dat onlangs
wel. Van de Britse bezoekers van dagbladenportals blijkt 61 procent daar minder dan één minuut door te brengen. Dat cijfer kan de skepsis bij adverteerders verklaren: hoe aantrekkelijk is een plek waar de meeste mensen even koppen snellen en dan hals over kop weer vertrekken?

In de VS speelt exact dezelfde problematiek. Al trekken krantensites ook daar veel bezoekers, ze weten die niet vast te houden. Volgens de American Journalism Review verbleven bezoekers van de zeer populaire site Nytimes.com vorig jaar gemiddeld 34 minuten en 53 seconden op die site. Dat wil zeggen: per maand! Omgerekend is dat 68 seconden per dag… En hoe armetierig die 68 seconden ook schijnen, het kan erger, want het is driemaal langer dan het gemiddelde van de negen krantensites die qua grootte op die van de New York Times volgen.

Van ‘visitors’ naar ‘residents’
Net als in Groot-Brittannië schat men in de VS dat zestig procent van de online krantensite bezoekers ‘fly-by’s’ zijn, mensen die de site kort en onregelmatig bezoeken. “Iedereen heeft hetzelfde probleem,” verklaarde Jim Brady, editor van
washingtonpost.com. De grote uitdaging voor de nieuwsindustrie is volgens Brady om ‘visitors’ in ‘residents’ om te zetten.

De economische gevolgen zijn voorlopig funest. De Amerikaanse uitgevers hoopten dat de online advertenties forse jaarlijkse groeistuipen van twintig tot dertig procent zouden doormaken en de digitale omzet op afzienbare termijn tot zo’n vijftig procent van de totale omzet zouden opschroeven. Maar dat gebeurt niet. Voor elke dollar die in de VS aan advertenties op krantenpapier wordt verloren, verdienen de uitgevers slechts 14 dollarcent op het web terug.

De vraag dringt zich op of kranten met het online weggeven van actuele kopij nog wel op de goede weg zitten. Als de online leesduur blijft tegenvallen en adverteerders wegblijven, kleeft er geen economisch nut meer aan het gratis weggeven van de informatie.

Webadvertenties geen overtuigende sales tool?
Vervelend genoeg is de weg terug inmiddels afgesneden. Als kranten hun informatie weer eerst in de krant en dan pas op het web zouden plaatsen, zou dat de positie van de papieren krant allerminst verstevigen – er zijn genoeg nieuwssites, teletekstdiensten en gratis kranten waar mensen dan hun toevlucht toe nemen. En dus vluchten krantenuitgevers vooruit, hopend dat zich alsnog een wonder zal voltrekken. Maar Thomas E. Patterson, van Harvard University, die een jaar lang 160 nieuwssites onderzocht, heeft daar weinig fiducie in: volgens hem representeert het web een fundamenteel andere manier van informatie bekijken en zijn webadvertenties om die reden minder effectief dan traditionele. Patterson: “Ik betwijfel of adverteerders webadvertenties als een krachtige sales tool zien. Er bestaat tot nu toe weinig overtuigend bewijs dat web ads mensen in de richting van een winkel sturen zoals paginagrote advertenties in papieren kranten dat kunnen. Adverteerders twijfelen over de waarde van hetgeen ze online krijgen.”

* Internetactiviteiten dragen bij Wegener voor 2,5 procent bij aan de omzet; Bij Telegraaf Media Groep (TMG) ligt dat op 4,8 procent (voor de Nederlandse internetactiviteiten).

Zie ook het artikel van Alexander Pleijter

 

Bron:

http://www.denieuwereporter.nl/index.php?tag=nieuwsconsumptie

 

 

Advertenties
 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s