trends nieuwsconsumptie

Just another WordPress.com weblog

Interview 1 van Safiya Mamadu december 4, 2008

Filed under: De uitwerkingen van alle interviews — 2008trendscv202a @ 5:50 pm

Interview Trends Nieuwsconsumptie

 

Respondent: Brian Dongel

Interviewer: Safiya Mamadu

 

Safiya: Nou ok, euhm welkom. Ik zal euhm eerst even uitleggen waarom ik je wil interviewen. Voor het vak trends euhm moeten wij trends ontdekken op het gebied van nieuwsconsumptie. Jij valt binnen de doelgroep euhm mannen tussen de 25 en 35 jaar, euhm dus vandaar dat ik je wil interviewen.

 

Safiya: Eerst wil ik euhm een paar persoonlijke gegevens van je verzamelen. Euhm wat is je naam en hoe oud ben je?

 

Brian: Nou euhm, mijn naam is Brian Dongel en euhm ik ben 25 jaar.

 

Safiya: Ok en euhm Brian ben je getrouwd, alleenstaand, samenwonend, kinderen?

 

Brian: Nou euhm ik ben alleenstaand en woon op mezelf en ik heb nog geen kinderen.

 

Safiya: En euhm, werk je fulltime of parttime?

 

Brian: Euhm ik werk fulltime.

 

Safiya: Als?

 

Brian: Euhm ik werk als verkoper in een winkel.

 

Safiya: En wat zijn je dagelijkse taken?

 

Brian: Nou euhm gewoon mensen helpen, advies geven, dat soort dingen.

 

Safiya: Ok en euhm wat zijn je hobby’s?

 

Brian: Nou euhm ik fitness drie dagen in de week.

 

Safiya: Euhm nou als allereerst, wat versta je onder nieuws?

 

Brian: Nou dat het altijd slecht is, hahah. Nee, euhm, nou gewoon de dagelijkse dingen die in binnen en buitenland gebeuren.

 

Safiya: En euhm besteed je ook veel aandacht aan nieuws.

 

Brian: Nou euhm op televisie niet echt tenzij ik er langs zap dan kijk ik het wel en dan is het meestal ook wel interessant. En euhm wanneer ik altijd naar me werk ga dan lees ik de spits of de metro.

 

Safiya: Ok en euhm hoe vaak doe je dat?

 

Brian: Nou euhm toch wel euhm 4 á 5 keer in de week.

 

Safiya: En euhm waar lees je dat?

 

Brian: Voornamelijk in de euhm trein.

 

Safiya: Ok euhm en waarom vind je het belangrijk om het nieuws te volgen?

 

Brian: Nou euhm omdat je dan toch wel een beetje up to date blijft met de dingen die er gebeuren in het leven.

 

Safiya: Euhm en hoe volg je het nieuws dan, globaal of juist heel nauwkeurig?

 

Brian: Euhm nouja best wel nauwkeurig, ik lees het wel helemaal van voren naar achteren.

 

Safiya: Ok euhm gebruik je ook andere media om aan nieuws te komen?

 

Brian: Euhm ja, maar dat is meer nieuws over lifestyle enz, omdat ik in een winkel werk moet ik wel op de hoogte blijven van de nieuwste trends.

 

Safiya: Ok, euhm welke media gebruik je dan voornamelijk?

 

Brian: Nou euhm meestal gebruik ik euhm daarvoor het internet. Ik surf alle sites die met mode te maken hebben euhm ja die surf ik allemaal af.

 

Safiya: Ok, euhm even terug naar nieuws op euhm de televisie. Waarom euhm kijk je niet echt nieuws op de televisie?

 

Brian: Nou euhm omdat ik vaak laat thuis ben van me euhm werk Ik kom meestal euhm laat thuis en dan ik het nieuws alweer voorbij en euhm ja meestal doe ik heel wat anders als ik dan thuis ben.

 

Safiya: Ok en euhm radio. Luister je ook weleens naar de radio?

 

Brian: Nou euhm nee eigenlijk niet. Ik vind dat euhm op de radio alleen muziek moet worden afgespeeld.

 

Safiya: Ok en euhm hoe zit dat met breaking news. Echt belangrijk nieuws dat iedereen bezig houdt, zoals laatst met de aanslagen in Mumbai. Dat is breaking nieuws. Waar haal jij dat vandaan?

 

Brian: Euhmm.

 

Safiya: Dus echt nieuws wat jou aangaat.

 

Brian: Euhm ik denk dan toch wel in de spits de volgende ochtend, of als ik die avond het nieuws zie dan kijk ik het om euhm te weten hoe het ervoor staat.

 

Safiya: En euhm hoe zit het met de betrouwbaarheid van de bronnen? Neem je alles klakkeloos over of controleer je iets wat je leest op internet ook op tv?

 

Brian: Euhm nee eigenlijk neem ik het wel klakkeloos over ja.

 

Safiya: Ok en euhm als er in de toekomst andere media komen om nieuws te bekijken, zou je die dan gebruiken?

 

Brian: Ja euhm ligt eraan wat voor soort euhm..

 

Safiya: Denk aan mobiel internet of mobiel tv kijken.

 

Brian:  Nou niet echt, ik hou het liever bij het oude.

 

Safiya: Ok en euhm als het zo geïntegreerd is in de samenleving denk je dat je het dan wel zou gebruiken? Ben je er dan als de kippen bij of ga je het pas gebruiken als echt iedereen het gebruikt?

 

Brian: Nou euhm ja ik denk dat als iedereen het gebruikt, dan ga ik het ook wel gebruiken. Dus als euhm alle media via kranten enz er niet meer is, dan wel ja.

 

Safiya: En euhm het nieuws. Bespreek je dan wel eens met iemand?

 

Brian: Euhm ja als er euhm , bijvoorbeeld als ik op het werk aankom dan euhm vraag ik wel aan me collega’s heb je dit gelezen of het je dat gelezen. Ja en euhm soms praten we er dan gwoon over. En ook wel eens euhm met vrienden praat ik er over. Als het euhm is iets wat ik echt helemaal belachelijk vindt of euhm juist iets wat heel interessant is. Ja zoals je euhm al zei als het breaking news is dan heb ik het er wel over ja.

 

Safiya: En laat je je dan ook beïnvloeden door anderen?

 

Brian: Hoe bedoel je?

 

Safiya: Stel iemand heeft euhm een mening over iets, neem je die dan over of blijf je bij je eiigen standpunten?

 

Brian: Nee dan blijf ik wel bij me eigen standpunten.

 

Safiya: Maar euhm je vindt het wel belangrijk om andere meningen te horen?

 

Brian: Ja, nouja meestal laat ik ook wel mijn standpunten horen aan andere, dus hoe ik er over denk.

 

Safiya: Vind je het over het algemeen belangrijk om het nieuws te volgen?

 

Brian: Euhm ja eigenlijk wel. Ik vind wel dat ik het te weinig doe. Ja maar euhm ik heb weinig tijd en euhm vaak is het ook slecht nieuws en dat vind ik eigenlijk best wel vervelend om te horen, dus soms heb ik ook geen zin om het nieuws te volgen.

 

Safiya: Nou ok, dit waren al mijn vragen. Ik wil je hartelijk bedanken voor je tijd. Als ik het heb uitgewerkt kan je een kopie van mij krijgen om het rustig na te lezen, ik weet niet of je daar interesse in hebt?

 

Brian: Euhm ja lijkt me leuk.

 

Safiya: Ok dan stuur ik het naar je op als het klaar is. Nogmaals bedankt voor je tijd.

 

Brian: Ja geen probleem, graag gedaan en succes ermee.

 

Safiya: Ja dank je wel.

 

Geef een reactie

