trends nieuwsconsumptie

Just another WordPress.com weblog

Interview 2 van Safiya Mamadu december 4, 2008

Filed under: De uitwerkingen van alle interviews — 2008trendscv202a @ 5:51 pm

Interview Trend Nieuwsconsumptie

 

Respondent: Daniel Engelman

Interviewer: Safiya Mamadu

 

Safiya: Nou euhm, hallo. Ik zal je eerst, euhm, uitleggen waarom ik je wil interviewen. Euhm, voor het vak trends, euhm, willen wij onderzoeken wat voor trends, euhm, er te ontdekken zijn in de toekomst voor, euhm, met betrekking tot het onderwerp nieuwsconsumptie.

 

Safiya: Allereerst wil ik wat euhm persoonlijke gegevens verzamelen dus euhm, wat is je naam en,euhm, wat is je leeftijd.

 

Daniel: Nou, euhm, mijn naam is Daniel Engelman en ik, euhm, ben 27 jaar.

 

Safiya: Ok en, euhm, ben je getrouwd, samenwonend of alleenstaand en, euhm, heb je kinderen?

 

Daniel: Ik ben niet getrouwd, heb wel een vriendin en, euhm, ik heb geen kinderen.

 

Safiya: Ok, euhm, werk je fulltime of parttime en wat is je functie en wat zijn je taken?

 

Daniel: Ik werk fulltime. Mijn functie is, euhm, logistic operator bij een bedrijf dat helikopter onderdelen verkoopt.

 

Safiya: En je taken?

 

Daniel: euhm, ja dat is van alles en nog wat, zoals het versturen van helikopter onderdelen. Het is, euhm, heel divers wat ik allemaal doe.

 

Safiya: Ok, heb je ook nog hobby’s of wat doe je als, euhm, vrijetijdsbesteding?

 

Daniel: Ik fitness af en toe en, euhm, ik doe ook af en toe aan zaalvoetbal.

 

Safiya: Ok, nou dan, euhm,  wil ik je graag vragen wat versta je onder nieuws?

 

Daniel: Alles wat nieuw is voor mij, dus waar ik nog nooit, euhm, eerder over heb gehoord. Dus ja, euhm, wat anderen bij te brengen hebben dingen die ik dus niet eerder heb gehoord.

 

Safiya: Euhm, besteed je ook veel aandacht aan nieuws?

 

Daniel: Hmm, ja best wel. Euhm, ja zoals kranten lezen, internet, televisie en radio.

 

Safiya: En, euhm, wanneer doe je dat allemaal?

 

Daniel: Radio luister ik vooral als ik onderweg naar het werk ben en op het werk zelf luisteren we ook veel naar de radio.

 

Safiya: Zit je vaak in de auto?

 

Daniel: Ja elke dag

 

Safiya: En, euhm, hoe vaak luister je dan naar de radio, euhm, hoeveel uur per dag ongeveer?

 

Daniel: Gemiddeld luister ik, euhm, ongeveer een kwartiertje radio in de auto per dag.

 

Daniel: En, euhm, verder kijk ik vaak op telegraaf.nl of nu.nl of vi.nl, vooral voor euhm het sportnieuws.

 

Safiya: Ok, en wanneer bezoek je die sites dan?

 

Daniel: Vooral, euhm, tijdens het werk en ook wel in me vrije tijd ja.

 

Safiya: Ok, en euhm, waarom lees je het nieuws?

 

Daniel: Omdat, euhm, ja het is toch wel belangrijk. Ik wil toch wel weten wat er allemaal speelt.

 

Safiya: En, euhm, hoe lees je het nieuws. Doe je dat heel globaal of, euhm, juist heel nauwkeurig?

 

Daniel: Meestal lees ik, euhm, de kopjes. En als die me aanspreken lees ik het hele artikel, of soms lees ik alleen wat mij interesseert, zoals het sportnieuws.

 

Safiya: Hmm ok, en euhm controleer je ook altijd de bronnen, of neem je alles klakkeloos over?

 

Daniel: Euhmm, ja door andere media te bekijken. Dus als ik iets op het internet leest dan kijk ik op het nieuws ook of er wel hetzelfde wordt verteld.

 

Safiya: Dus je neemt niet alles klakkeloos over?

 

Daniel: Nee, hangt ervan af. Als het van de telegraaf is dan, euhm, wel, maar bij de spits of de metro heb ik soms mijn twijfels.

 

Safiya: En, euhm, kijk je ook vaak het nieuws op de televisie?

 

Daniel: Ja ook.

 

Safiya: En wanneer is dat dan?

 

Daniel: Euhm, meestal, euhmm, of rond twaalf, dus het late nieuws, of euhm, rond half 8. Ligt er aan of ik dan tijd heb, maar meestal kijk ik rond 12 uur.

 

Safiya: En, euhm, breaking news, waar haal je dat vandaan? Dus bijvoorbeeld 9/11 of zoals laatst met de, euhm, aanslagen in Mumbai.

 

Daniel: Nou, euhm, dat met Mumbai had ik dus van de radio. Op de achtergrond op het werk hadden we dus, euhm, de radio aanstaan en toen hoorde ik dat dus. Vanaf, euhm, dat moment ben ik het gaan volgen.

 

Safiya: Via welke media?

 

Daniel: Euhm, even kijken, tv, hmm, ja uiteraard radio en ook internet.

 

Safiya: Ok en, euhm, wat vind je belangrijk bij breaking news?

 

Daniel: Bij breaking news, wat vind ik belangrijk. Euhm, ja sowieso is het al actueel dus, en wat ik nog meer belangrijk vind, ja, de grote lijnen eigenlijk.

 

Safiya: Dus, euhm, dat alle informatie erin zit?

 

Daniel: Ja sowieso, euhm, als het om slachtoffers gaat, dan wil je wel het exacte aantal weten en euhm je wilt ook weten wat de toestand van de mensen is. En euhm, of er maatregelen genomen zijn en euhm ja de oorzaken. Ja euhm dat dus eigenlijk.

 

Safiya: Ok en, euhm, stel euhm, bijvoorbeeld vroeger toen er nog geen internet was, of euhm toen internet nog niet zo belangrijk was, hoe kwam je dan aan breaking news?

 

Daniel: Nou, euhm, bijvoorbeeld toen met 9/11, was ik thuis en euhm ja toen was het overal op de televisie, dus zo kwam ik er aan.

 

Safiya: En euhm, zou je in de toekomst overstappen naar een ander medium om aan nieuws te komen? Zoals, bijvoorbeeld mobiel internet of mobiel tv kijken?

 

Daniel: Nou euhm mobiel tv kijken zou ik nu niet doen.

 

Safiya: Misschien in de euhm toekomst?

 

Daniel: Euhm, toekomst misschien, euhm, over een paar jaar ofzo. Maar euhm mobiel tv kijken ik denk niet dat dat er echt inzit voor mij. Euhm ik heb liever een groot scherm dan euhm een klein scherm om tv te kijken.

 

Safiya: En euhm bespreek je het nieuws wel eens met anderen?

 

Daniel: Jawel.

 

Safiya: Zoals?

 

Daniel: Euhm ja met mijn collega’s, met mijn partner.

 

Safiya: Ok, euhm, vind je het belangrijk om het nieuws met andere te delen?

 

Daniel: Euhm, jawel, want dan kan je elkaars meningen uithoren en euhm hoe die gene over iets denkt. Zo euhm kom je toch wel meer te weten over een ander.

 

Safiya: en euhm laat je je dan ook beïnvloeden door anderen?

 

Daniel: Euhm, ja en nee. Euhm, als ik het euhm, nee niet direct eigenlijk. Maar euhm ik luister wel aandachtig naar die gene euhm als het zin heeft wat ie zegt. Als euhm die gene goede standpunten heeft, dan euhm neem ik wel een paar dingetjes op.

 

Safiya: Ok en euhm nog even terug naar het nieuws dat je leest. Wat lees je dan vooral? Heb je specifieke onderdelen die je leest of lees je dan alles, alle headlines enz.

 

Daniel: euhm, sowieso de voorpagina lees ik en euhm dan kijk ik even gobaal naar de rest en als euhm dat niet boeiend is voor mij op dat moment, dan euhm ga ik snel door naar het sportnieuws.

 

Safiya: Heb je een abonnement op een krant?

 

Daniel: Nee, euhm het is wel leuk om een krant te lezen, maar euhm ik heb er niet euhm echt veel tijd voor om een krant aandachtig te lezen. En euhm ik vind het zonde om voor een krant te betalen.

 

Safiya: Dus euhm je leest meer de gratis bladen?

 

Daniel: Hmm nee niet meer. Euhm voorheen, toen ik veel met het euhm openbaar vervoer reisde, euhm ja toen las k elke dag de krant. Euhm nu ik gebruik maak van me eigen vervoer euhm heb ik euhm ja radio en internet bij de hand. Zodoende dat ik euhm de krant niet meer doordeweeks lees. Tenzij euhm ik pauze heb en er ligt een krant in de kantine op het werk, dan lees ik het wel.

 

Safiya: En euhm lees je veel stukken gerelateerd aan je werk?

 

Daniel: Euhm, ja ja zeker we hebben sowieso de homepage, het bedrijf euhm beeldt alle artikelen in de te maken hebben met offshore, alle delen van de wereld waar wij klanten hebben, oliemaatschappijen en dergelijke, dus dat lees ik dan wel ja.

 

Safiya: Dus euhm dat is wel belangrijk voor je?

 

Daniel: Ja euhm je moet wel weten waar je aan toe bent.

 

Safiya: Euhm nou ok ja, euhm dat waren mijn vragen. Euhm ik wil je hartelijk bedanken voor je tijd. Ik ga nu de gevens allemaal uitwerken en als je euhm geïnteresseerd bent dan kan je een kopie van het transcriptie krijgen.

 

Daniel: Oh ok, ja graag.

 

Safiya: Ok, euhm nou in iedergeval bedankt.

 

Daniel: Graag gedaan en succes.

 

Safiya: Ja dank je wel.

 

Geef een reactie

