trends nieuwsconsumptie

Just another WordPress.com weblog

Is er een toekomst voor kranten en tijdschriften? december 4, 2008

Filed under: Artikelen Vianne Snoeren — 2008trendscv202a @ 8:07 pm

Is er een toekomst voor kranten en tijdschriften?

Weer een ander inzicht over de toekomst van de krant. Erg duidelijk wordt hier uiteengezet dat redacties zullen gaan verdwijnen en de online-community leidend gaat worden. Kranten zullen mee moeten met de ontwikkelingen anders verdwijnen ze alsmede de tijdschriften. De uitgevers zullen zich dus helemaal in moeten leven en aan moeten passen aan wat de consument verlangt.

Netkwesties heeft dit weekend de conclusies online gezet van het recente onderzoek naar de kansen en bedreigingen van internet voor uitgevers en journalisten.

Naast Netkwesties hebben recentelijk o.a. Frank Janssen (Frankwatching), Paul Molenaar (ilse media), Leon Krijnen (BN/DeStem) en Theo Huibers (KPMG) over dit onderwerp geschreven. Krijnen en Huibers waren gistermiddag hierover nog te horen in het radioprogramma Mediazaken (nog niet online).

In feite komen allen tot dezelfde conclusie als Netkwesties: “Internet en bijbehorende technologie hebben grote invloed op de journalistiek en op de exploitatie daarvan. Een andere, vooral open en onder-nemende houding van uitgevers en journalisten is noodzakelijk om daarvan de vruchten te kunnen plukken.” Allen zien ook de veranderende rol van de lezer (of consument) maar niemand lijkt vooralsnog een antwoord te hebben op de fundamentele vraag: wie gaat het betalen oftewel is er een toekomst voor kranten en tijdschriften?

 

Mijn persoonlijke visie is dat de huidige grote redacties van kranten en tijdschriften zullen verdwijnen. Slechts een kleine groep journalisten blijft in dienst van de uitgever waarbij de uitgever zich steeds meer gaat richten op (digitale) producties on demand en de journalist de menselijke informatiefilter (selectie, analyse en toelichting op gratis beschikbare informatie) vormt voor de consument. Ze krijgen daarbij in toenemende mate te maken met concurrentie van geautomatiseerde informatiefilters zoals RSS-readers en aggregators (zie ook: EPIC). De verschillende distributiekanalen verdwijnen en er zal sprake zijn van slechts een kanaal: het digitale kanaal.

De consument bepaalt zelf hoe (tv, radio, print, internet en/of mobiel) en wanneer (moment) het de content tot zich neemt. Hij zal in toenemende mate zelf een rol spelen in de contentproductie (consumer generated media) waarbij we onderscheid kunnen maken in de aktieve en passieve consument. De aktieve consument is sociaal, communicatief sterk en deskundig (of gepassioneerd) op (over) een bepaald onderwerp. Hij zal in toenemende mate ook betaald worden voor zijn bijdragen. De passieve consument, de grootste groep, zal zich vooral laten leiden door de uitgevers en de aktieve consumenten. En alhoewel techniek zich verder zal ontwikkelen, zal het steeds minder een drempel zijn voor zowel journalisten, uitgevers, distributeurs als consumenten.

Social software (incl. weblogs) zal in toenemende mate journalisten, uitgevers en consumenten samenbrengen in communities van gelijkgeinteresseerden. Kijk naar wat er de laatste jaren is gebeurd op het gebied van (interactieve) marketing. Journalisten, uitgevers en vakgenoten ontmoeten elkaar zowel online als offline. Kranten en tijdschriften staan niet meer op zichzelf maar zijn gekoppeld aan online communities. Consumenten sluiten zich aan bij een of meerdere communities en zullen ook bereid zijn om voor bepaalde diensten en producten binnen deze communities te betalen.

Deze communities zijn niet alleen interessant, ze zijn in de toekomst ook nog de enige manier voor adverteerders om hun doelgroep te bereiken. Niet door plat te adverteren maar door tegen betaling een aktieve rol te spelen in deze communities (als sponsor of facilitator).

Het businessmodel zal dus niet eens zo heel veel veranderen ten opzichte van de huidige situatie. Journalisten en uitgevers zijn nog steeds verantwoordelijk voor de content (daarbij geholpen door de aktieve consument), consumenten en adverteerders zullen nog steeds betalen. Niet meer voor een individuele krant of tijdschrift, maar voor een heel pakket aan diensten en producten. De krant of tijdschrift staat daarbij minder centraal, de online community wordt de basis waaraan kranten en tijdschriften maar ook radio- en tv-programma’s en events gekoppeld zullen zijn.

Om terug te komen op de vraag of er een toekomst is voor kranten en tijdschriften, is mijn mening dat die er wel degelijk is. Echter, kranten en tijdschriften zijn niet meer leidend in het businessmodel, dat zal de online community zijn. Uitgevers die dat begrijpen zullen overleven, uitgevers die op de oude manier verder gaan zullen binnen 5-10 jaar zijn verdwenen.

Advertenties
 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s