trends nieuwsconsumptie

Just another WordPress.com weblog

Kranten hebben een geweldige toekomst december 4, 2008

Filed under: Artikelen Vianne Snoeren — 2008trendscv202a @ 8:11 pm

Uit beide interviews die ik gehouden heb blijkt dat zij denken/vinden dat de krant nooit zal verdwijnen als papieren medium. Ik vond dit nogal opvallend aangezien er zo ontzettend veel op internet te vinden is. De reden tot behoud van de papieren krant heeft voor een groot deel te maken met nostalgie en gevoel van vertrouwen. Onderstaand artikel spreekt dit deels tegen, dat vind ik interessant om te zien. Er wordt voorspelt dat de papieren krant transformeert naar een online versie en alleen dat, hooguit een niche markt voor de papieren krant voor ouderen. Persoonlijk vraag ik me af welke kant het opgaat en hoelang men wil vernieuwen en veranderen, wanneer komt er een eind aan? Wanneer verlangt men terug naar ‘Good old times’? Het is een interessante verschuiving waar nog veel onzekerheid bestaat maar wel hard vooruit gaat en vernieuwt.

Kranten hebben een geweldige toekomst voor zich, zegt Piers Morgan, oud-hoofdredacteur van de Daily Mirror in een onderzoekje van The Independent. Morgan bedoelt: een grootste toekomst online. Binnen vijf jaar zullen alle kranten gratis zijn en zullen ze allemaal op internet zitten.

Wat er dan nog resteert van kranten in print, is een niche product voor oudere lezers. Lezers onder de 35 zullen alleen nog maar online lezen:

It will be the newspapers who are the most dynamic online who win. Any newspaper editor or proprietor who believes they will escape this inevitable translation from newsprint to online will get buried. They are under a massive misapprehension. If newspapers do it right and invest now they will be successful and make lots of money. It’s not the death of the paper. It’s the morphing of the paper from a print version to online.

De meeste van Morgans collega’s zijn minder somber over de toekomst van kranten, al moeten ze erkennen dat de invloed van de gratis Metro groot is. Kranten zijn misschien nog wel in trek, maar hoe verdien je er geld als als je er geen geld meer voor kunt vragen? Of zoals John Gisby (Yahoo Europe) het zegt:

Are newspapers in crisis? Yes, unless they reinvent themselves because readership is moving away from the printed form. Do they have a future? Absolutely, but it’s a future that looks quite different from the one they’ve been used to. () But my gut feel is that if I was an ambitious 21-year-old and had two job offers, one from traditional print and one was from online content or distribution, my guess would be that most people would take the online. A good way of determining whether an industry is in decline or not is to decide what you would do at the age of 21.

Advertenties
 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s