trends nieuwsconsumptie

Just another WordPress.com weblog

Luisteraar wil emotionele betrokkenheid en verrassing december 4, 2008

Filed under: Artikelen Judith van 't Kruijs — 2008trendscv202a @ 4:41 pm

Email artikel: Print artikel: Reacties: 1

20 november, 2007 Daisy Sheer

Verrast worden door unieke standpunten en emotioneel betrokken raken bij een onderwerp dat volgens een heldere invalshoek is uitgewerkt, dat is wat de luisteraar wil. Dat zijn de belangrijkste conclusies uit een onderzoek door Klapper Communicatie naar hoe luisteraars reageren op nieuws en informatie op Radio 1. Directeur Charles Vaneker presenteerde deze resultaten gisteren op het Wereld Audio Festival in Hilversum.

Ook vindt het radiopubliek het belangrijk veel feiten te horen. En er moet afwisseling in de onderwerpen zitten, want naar drie zware politieke items achter elkaar luisteren, dat houden ze niet vol. Een te technische of specialistische benadering van het nieuws valt ook niet in de smaak.

Met een TIM (Tv-/radio Impact Meter) is de interesse van luisteraars gemeten. Op het moment dat ze geboeid werden door wat ze hoorden moesten ze een schuif omhoog bewegen; verslapte de aandacht, dan moest de schuif omlaag. Die bewegingen zijn in een grafiek weergegeven, waarin tot op de seconde nauwkeurig te zien is wat de aandacht trekt en ook wat die aandacht vervolgens al dan niet vast weet te houden. De onderzoekspopulatie bestond per programma uit 200 luisteraars.

Tijdens een debat dat volgde op de presentatie van Vaneker plaatste Jan Westerhof (directeur Radioprogrammering NPO) wel de kanttekening dat de luisteraar níet de regisseur van een programma is. “Dat is mijn eer te na, wij journalisten zijn verantwoordelijk voor het leveren van kwaliteit.”

Chris Kijne (programmamaker bij de VPRO) voegde daar aan toe: “De vraag wat de luisteraar wil komt bij mij op de vierde plaats.” Wie de luisteraar eigenlijk is, welke luisteraar de omroep wil en wat de omroep deze wil bieden vindt hij belangrijker.

Kijne maakte ook van de gelegenheid gebruik om bij zijn baas aan te dringen op meer geld voor het ontwikkelen van expertise. “Het zou volgens mij bijvoorbeeld heel nuttig zijn om ‘Radio 1-breed’ bij elkaar te gaan zitten om te praten over tekstschrijven.” Daar stond Westerhof wel voor open:”Ik voel me aangesproken en ik pak het op. Alles wat nodig is doen we!”

 Bron: http://www.denieuwereporter.nl/?p=1330

Advertenties
 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s