trends nieuwsconsumptie

Just another WordPress.com weblog

Transcriptie 2: Frangeska december 4, 2008

Filed under: De uitwerkingen van alle interviews — 2008trendscv202a @ 11:43 pm

Transcriptie Francis Sling

 

Inteviewer (Frangeska) zegt:

Vertel een iets over jezelf?Naam, leeftijd?

 wat moet ik vertellen

 

Respondent( Francis Sling) zegt:

Francis Sling, geboren op Curacao. 29 Jaar.

Dat.

 

Inteviewer (Frangeska) zegt:

Wat voor werk doe je?

 

Respondent( Francis Sling) zegt:

Grafic design

 

Inteviewer (Frangeska) zegt:

Full time /partime?

 

Respondent( Francis Sling) zegt:

Fulltime, uhhmm voor mezelf.

 

Inteviewer (Frangeska) zegt:

Hoe is je leeft omgeving, alleenstaand, kinderen, getrouwd?

 

Respondent( Francis Sling) zegt:

Getrouwd met twee kinderen.

 

Inteviewer (Frangeska) zegt:

Wat zijn je hobbies?

 

Respondent( Francis Sling) zegt:

Designen en muziek.

 

Inteviewer (Frangeska) zegt:

Wat doe je graag in de vrije tijd?

 

Respondent( Francis Sling) zegt:

In mijn vrije tijd kijk ik graag naar films.

 

Inteviewer (Frangeska) zegt:

En wat voor films bekijk je dan?

 

Respondent( Francis Sling) zegt:

Meestal drama of art films.

 

Inteviewer (Frangeska) zegt:

Heb je nog wel tijd om te lezen?

 

Respondent( Francis Sling) zegt:

Ik hou eigenlijk niet van lezen. Ik weet niet of je ermee bekend bent of weet wat een bijbel is.

 

Inteviewer (Frangeska) zegt:

Jaaa.

 

Respondent( Francis Sling) zegt:

Dat lees ik en heel soms lees ik andere dingen waar ik interresse in heb. Maar dat is echt drie keer per jaar ofzo.

 

Inteviewer (Frangeska) zegt:

Lees je dan vooral dingen die gericht zijn op je werk?  Die daarmee te maken hebben?

 

Respondent( Francis Sling) zegt:

Juist,dingen die gericht zijn op me werk je..maar ook mijn hobbies. Vooral als het iets toevoegd aan mij. Maar als het gewoon voor de “fun”is dan heb ik er helemaal niets aan. Ik luister liever naar…je hebt meestal van die boeken die je kunt kopen. Uhhmm Audioboeken. Die zijn makkelijker. beter ik ga naar de sportschool en dan kan ik er naar luisteren. Beter voor mij ik werk en ik luister.

 

Inteviewer (Frangeska) zegt:

Maar als je leest, hoe lees je dan? Kijk je naar de plaatjes of ga je heel diep lezen of lees je gewoon een beetje globaal?

 

Respondent( Francis Sling) zegt:

Nee, ik lees meestal globaal. Ik kijk meestal naar de plaatjes.

 

Inteviewer (Frangeska) zegt:

Oke dus als je leest, lees je meestal globaal?

 

Respondent( Francis Sling) zegt:

Maar volgends mij kun je door mij niet echt een goed beeld krijgen, want ik hou niet van lezen en mijn werk is grafisch.Dus ik kan een hele tijdschrift bekijken, zonder iets eraan te lezen.

 

Inteviewer (Frangeska) zegt:

Dus als je een tijdschrift bekijkt kijk je meer naar de vormgeving en hoe het is gemaakt enzo?

 

Respondent( Francis Sling) zegt:

Ja.

 

Inteviewer (Frangeska) zegt:

Oke, dus …lees je wel eens nieuws..Wat versta je onder nieuws?

 

Respondent( Francis Sling) zegt:

Wat er in de wereld gebeurt.

 

Inteviewer (Frangeska) zegt:

Als je nieuws zou lezen, wat vewacht je er dan eigenlijk van?

 

Respondent( Francis Sling) zegt:

Dat ze algemene en belangrijke dingen vertellen.Ik kan niet overal tegelijk zijn, maar sommige belangrijke dingen moet je wel weten.

 

Inteviewer (Frangeska) zegt:

Wat denk je dat het belang is van nieuws volgen?

 

Respondent( Francis Sling) zegt:

Voor de samenleving?

 

Inteviewer (Frangeska) zegt:

Ja of voor jezelf, maakt niet uit.

 

Respondent( Francis Sling) zegt:

Ja, this belangrijk dat je weet wat er gebeurt,toch. Stel je voor er komt ergens een orkaan, dan ben je niet voorbereid, je moet weten wat er gaat gebeuren. Het is wel belangrijk.

 

Inteviewer (Frangeska) zegt:

Oke stel je voor er is een orkaan ergens, iemand vertelt het aan jou. Wat is dan de eerste manier waarop je meer informatie daarover krijgt?

 

Respondent( Francis Sling) zegt:

Internet.

 

Inteviewer (Frangeska) zegt:

Dan ga je op internet opzoek naar nieuws?

 

Respondent( Francis Sling) zegt:

Ja

 

Inteviewer (Frangeska) zegt:

Wat is dan belangrijk alleen dat of ook andere onderwerpen in het nieuws?

 

Respondent( Francis Sling) zegt:

Op dat moment als ik dat wil weten dat ga ik alleen dat lezen. Maar als ik toevallig iets anders tegen kom waarover ik wat wil lezen, dan ga ik dat ook lezen. Maar het zal meestal niet langer als 15 minuten duren. Dat kan ik je garanderen.

 

Inteviewer (Frangeska) zegt:

Als je dat hebt gevonden wat je zocht. Wat voor informatie wil je dan? Veel meningen of echt alleen informatie. Moeten het lange stukken of korte stukken zijn?

 

Respondent( Francis Sling) zegt:

Als het aan mij ligt kan het gewoon kort in drie of vijf zinnen. De uitgebreidde uitleg ergens anders, als je daarin geintresseerd bent.

 

Inteviewer (Frangeska) zegt:

Oke en als je dan op internet hebt gekeken ga je ook nog andere media bekijken?

 

Respondent( Francis Sling) zegt:

Eigelijk heb ik het liefst dat alleen het belangrijkste onderwerp in het nieuws verschijnt. Maar ze moeten alles vertellen ook over een hond die dood is. En ik wilde alleen dat wat voor mij belangrijk is weten. Daarom ga ik ook op internet. Niet omdat ik graag wil lezen ofzo. Omdat het gewoon gericht is.

 

Inteviewer (Frangeska) zegt:

Maar als je dus op internet hebt gekeken ga je niet wachten tot de volgende morgen, om naar het journaal te kijken?

 

Respondent( Francis Sling) zegt:

O nee, als je iets zoekt moet je alleen daar naar zoeken toch. En dan is het klaar.

 

Inteviewer (Frangeska) zegt:

En uhmm let je dan op de bron, wie het heeft geschreven en dat soort dingen?

 

Respondent( Francis Sling) zegt:

Nee, alleen als het iets heel belangrijks is en dan wil je weten of het waar is of niet. Alleen dan kijk ik even naar de bron, maar meestal niet.

 

Inteviewer (Frangeska) zegt:

Voordat je internet gebruikte, wat gebruikte je dan om aan je nieuws te komen?

 

Respondent( Francis Sling) zegt:

Ik weet het niet, niks. Ik ben niet zo’n nieuws persoon.

 

Inteviewer (Frangeska) zegt:

Als er een nieuw medium zou komen die nieuws directer met meer geluid zou brengen, zou je dan overstappen daarna in plaats van internet. Denk je?

 

Respondent( Francis Sling) zegt:

Dat zou heel goed moeten zijn. Ik moet ervoor kiezen om een MP3 in mijn oor te stoppen. En internet is al heel snel dus ik weet niet wat er beter zou kunnen zijn. Verras me dan.

 

Inteviewer (Frangeska) zegt:

Wat zeg je eigenlijk dat je het teveel moeite vind om je mp3 in je oor te stoppen?

 

Respondent( Francis Sling) zegt:

Misschien wel, want dan zou het net zo vervelend voor mij zijn als een krant openslaan en er steeds door heen bladeren.

 

Inteviewer (Frangeska) zegt:

Dus je kijkt echt nooit in de krant.

 

Respondent( Francis Sling) zegt:

Nee als ik me verveel in de trein, dan kijk ik rond en als er een krant ligt dan pak ik dat. Maar ik vind een krant heel onhandig. Ik vind het niks,zo’n groot ding met allerlei dingens. Het is wel goed om er geld mee te verdienen.

 

Inteviewer (Frangeska) zegt:

Oke dus stel je voor er is echt iets heel grootst gebeurd, zoals 9/11 en  je hebt een artikel op internet gelezen, ga je dat dan met andere mensen bespreken.

 

Respondent( Francis Sling) zegt:

Als het me intressereert wel.

 

Inteviewer (Frangeska) zegt:

Met wie?

 

Respondent( Francis Sling) zegt:

Met mensen van wie ik denk dat zij ook geintresseerd zijn.

 

Inteviewer (Frangeska) zegt:

Maar zijn het gewoon mensen die je toevallig tegen komt of ga je echt mensen op bellen?

 

Respondent( Francis Sling) zegt:

Op bellen om over nieuws te praten, ik denk het niet. Alleen als mijn vrouw of kinderen in gevaar zijn.

 

Inteviewer (Frangeska) zegt:

Laat je je beinvloeden door andere mensen? Dus als iemand je iets verteld dat je het gaat controleren?

 

Respondent( Francis Sling) zegt:

Het kan zijn. Hangt er vanaf hoe goed ze dat doen.

 

Inteviewer (Frangeska) zegt:

Oke, nou dit was mijn interview.

 

Respondent( Francis Sling) zegt:

Wat jammer zeg, begon heel leuk te worden.

 

Inteviewer (Frangeska) zegt:

Ik kan je nog wel wat vragen stellen over de radio.

 

Respondent( Francis Sling) zegt:

Onee …dank je wel.

 

Inteviewer (Frangeska) zegt:

Luister je wel eens naar het nieuws op de radio?

 

Respondent( Francis Sling) zegt:

Nee man, wordt de radio wel eens beluisterd?

 

Inteviewer (Frangeska) zegt:

Ja, sommige mensen luisteren nog naar de radio. Dus je hebt helemaal niets te maken met de radio?

 

Respondent( Francis Sling) zegt:

Ik zou nu niet weten als ik 5.0..hoe heet het…wil beluisteren..

 

Inteviewer (Frangeska) zegt:

538 ja.

 

Respondent( Francis Sling) zegt:

Dan zou ik even moeten nadenken hoe ik dat moet doen, want ik heb geen radio. Owja in mijn mp3 heb ik een radio. Maar ik heb het nooit gebruikt.

 

Inteviewer (Frangeska) zegt:

Kijk je op tv wel eens naar het nieuws?

 

Respondent( Francis Sling) zegt:

Ja, soms. Als een hele week voorbij is gegaan en ik heb het gevoel dat ik echt niet weet wat er in de wereld om me heen gebeurt. Voordat ik dan tekenfilm zet voor Genisis kijk ik naar het journaal.

 

Inteviewer (Frangeska) zegt:

Uhmm kijk je dan alleen of met famillie?

 

Respondent( Francis Sling) zegt:

Mhmm voor mij maakt dat niet uit hoor.

 

Inteviewer (Frangeska) zegt:

Hoe kijk je dan, ontspannen of geconcentreed?

 

Respondent( Francis Sling) zegt:

Ik kijk meestal alleen naar de flasbacks. Dan weet ik binnen 5 minuten wat er aan de hand is. Dat vind ik heel goed.

 

Inteviewer (Frangeska) zegt:

Hoe vaak kijk je dan hier na?

 

Respondent( Francis Sling) zegt:

Hoevaak, hangt ervan. Als ik me schuldig voel dat ik niets af weet van de wereld. Dan kijk ik Oo Obama owzo erg ik weet niet eens wat er in de wereld gebeurt.

 

Inteviewer (Frangeska) zegt:

Ja, dat was het. Ik heb antwoord al mijn vragen. Dank je wel.

 

Respondent( Francis Sling) zegt:

Oke gelukkig.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Geef een reactie

