trends nieuwsconsumptie

Just another WordPress.com weblog

Transcriptie Frangeska december 4, 2008

Filed under: De uitwerkingen van alle interviews — 2008trendscv202a @ 4:01 pm

Transcriptie Willy Rodriguez

 

 

Interviewer (Frangeska) zegt:

Vertel eens iets over jezelf, je naam, leeftijd.

 

Respondent (Willy Rodriguez) zegt:

Mijn naam is Willy Rodirquez. Ik ben 27 jaar. Mijn hobbie is muziek maken: zingen.

Het is niet echt op proffesioneel niveau, maar het zorgt wel voor een beetje inkomen voor mij. Ik zing voor God en ben magazijnmedewerker.Ik heb een vrouw en drie kinderen. Eentje van vier, eentje van vijf en eentje van negen. Ik ben gelukkig, ik heb de Heer in mijn leven en heb niets meer nodig om mij gelukkig te maken.

 

Interviewer (Frangeska) zegt:

Als hobbie heb je muziek maken en heb je naast muziek maken ook nog tijd voor hobbies zoals lezen?

 

Respondent (Willy Rodriguez) zegt:

Ja hangt wel af van wat voor soort boek het is. Het thema van het boek moet echt aantrekkelijk zijn.

 

Interviewer (Frangeska) zegt:

Wat voor thema’s vind je dan aantrekkelijk?

 

 

Respondent (Willy Rodriguez) zegt:

Boeken over mijn hobbie of over iets waar ik een levensles uit kan halen. Bijvoorbeeld boeken die leren over hoe je een goede vader kunt zijn. Over hoe je bepaalde plannen of beslissingen moet nemen in het leven. Het beste boek voor mij is de bijbel, dat zegt alles over het leven.

 

Interviewer (Frangeska) zegt:

Dus de bijbel is het boek dat je nu het meest leest?

 

Respondent (Willy Rodriguez) zegt:

Ja.

 

Interviewer (Frangeska) zegt:

En als je de bijbel leest hoe lees je dan?Lees je globaal of ga je echt diep kijken.

 

Respondent (Willy Rodriguez) zegt:

Nee, ik ga heel diep. Soms ben ik zelfs drie weken lang met een hoofdstuk bezig zeg maar. Totdat ik het begrijp, heb ingestudeerd en toegepast in mijn eigen leven.

 

Interviewer (Frangeska) zegt:

Oke, en is het dan belangrijk dat er plaatjes bij zijn of niet?

 

Respondent (Willy Rodriguez) zegt:

Soms is het beter, ik heb toevallig een bijbel in het Spaans. Daarin zitten heel veel plaatjes. Ik denk dat je met plaatjes meer wordt geïnspireerd en de tekst beter kunt begrijpen. Maar aan de andere kant geven plaatjes een bepaald karakter aan de tekst die er niet perse bij hoort.

 

Interviewer (Frangeska) zegt:

Maar zou jij een tekst met plaatjes eerder lezen dan een tekst zonder plaatjes?

 

Respondent (Willy Rodriguez) zegt:

Ja, een tekst met plaatjes zou ik eerder lezen ja.

 

Interviewer (Frangeska) zegt:

Oke, even kijken uhmm wat versta je onder  nieuws?

 

Respondent (Willy Rodriguez) zegt:

Nieuws is alles wat belangrijk is voor de samenleving. Alles wat er binnen 24 uur gebeurd is.

 

Interviewer (Frangeska) zegt:

Hoeveel tijd besteed je ongeveer aan nieuws?

 

Respondent (Willy Rodriguez) zegt:

Weinig

 

Interviewer (Frangeska) zegt:

Weinig tijd

 

Respondent (Willy Rodriguez) zegt:

Alleen s’ morgens kijk een beetje naar het nieuws terwijl ik me aan het aankleden ben of mijn sokken aantrek. En in de bus, soms wel met regelmaat lees ik ook de krant. Dan kijk ik hem gewoon 15 minuten even door en wat echt interessant voor mij is lees ik echt diep. Maar ik besteed niet zoveel tijd aan nieuws, vooral niet aan economisch nieuws.

 

Interviewer (Frangeska) zegt:

En waarom besteed je niet zoveel tijd aan nieuws.

 

Respondent (Willy Rodriguez) zegt:

Uhmm voor mij is het niet interessant. Alleen als het in mijn buurt is, bijvoorbeeld er is iets in Amsterdam- zuidoost. Dan ga ik dat lezen. Maar ik schenk geen aandacht aan nieuws over verkeer en economie.

 

Interviewer (Frangeska) zegt:

En wat vind je beter? Nieuws op televisie of nieuws in de krant.

 

Respondent (Willy Rodriguez) zegt:

Op tv.

 

Interviewer (Frangeska) zegt:

Waarom vind je dit dan beter?

 

Respondent (Willy Rodriguez) zegt:

Het is levend, je ziet er beelden bij en door die beelden wordt je ook meer geïnformeerd.

Dat trekt me meer.

 

Interviewer (Frangeska) zegt:

Als je naar het nieuws kijkt. Let je dan ook echt op de bron of op betrouwbaarheid?

 

Respondent (Willy Rodriguez) zegt:

Nee

 

Interviewer (Frangeska) zegt:

En uhmm als je dan een krantenbericht leest over iets, ga je het dan controleren op tv? Of lees je het alleen in de krant en dan is het goed?

 

Respondent (Willy Rodriguez) zegt:

Ik lees alleen het krantenbericht en dan is het voor mij genoeg.

 

Interviewer (Frangeska) zegt:

Wat verwacht je eigenlijk van het nieuws? Wil je juist veel meningen lezen of heel uitgebreid of kort? Wat verwacht je?

 

Respondent (Willy Rodriguez) zegt:

In mijn situatie hoe uitgebreider ze gaan schrijven, hoe minder aantrekkelijk het voor mij wordt. Als ik in de bus ben kijk ik meestal alleen naar de kop van een artikel. En de belangrijkste artikelen lees ik dan.

 

Interviewer (Frangeska) zegt:

Let je meer op nieuws dat op de voorpagina staat dan nieuws dat achterin de krant staat?

 

Respondent (Willy Rodriguez) zegt:

Soms.

 

Interviewer (Frangeska) zegt:

Waarom denk je dat het belangrijk is dat je op de  hoogte bent van het nieuws?

 

Respondent (Willy Rodriguez) zegt::

Het heeft te maken met dingen die gebeuren in de wereld. En we leven in een land waar van alles kan gebeuren. Het nieuws dat het meest mijn aandacht heeft getrokken, zijn de terroristen in België. Omdat België dichtbij is. Ik heb veel aandacht aan dat nieuws geschonken. Want als iets in België gebeurd kan het ook Nederland gebeuren.

 

Interviewer (Frangeska) zegt:

Stel je hoort van iemand ergens heel dichtbij is er iets heel ergs gebeurd. Waar is dan de eerste plek waar je je nieuws vandaan gaat halen?

 

 

Respondent (Willy Rodriguez) zegt:

Internet

 

Interviewer (Frangeska) zegt:

En waarom kies je dan voor internet

 

Respondent (Willy Rodriguez) zegt:

This sneller, want uhh kijk ik kan naar de tv kijken, maar misschien is er op dat moment geen nieuwsbericht op tv. Maar als ik nu meteen achter en  nieuws wil komen ga ik op internet.

 

Interviewer (Frangeska) zegt:

Oke, en als je het bericht op internet hebt gelezen, ga je dan s’ avond ook nog het journaal bekijken?Of is het dan klaar??

 

 

Respondent (Willy Rodriguez) zegt:

Nee ik kijk ook s’ avond. Ik volg het gewoon, omdat het echt belangrijk voor mij is.

 

Interviewer (Frangeska) zegt:

Als je dan op internet bent en je hebt alle informatie die je zocht. Ga je dan ook verder andere artikelen lezen. Of is het dan klaar?

 

 

Respondent (Willy Rodriguez) zegt:

Nee het is voor mij dan meestal al klaar. Enuhh ja, meestal vind ik BNN het betrouwbaarst.

 

Interviewer (Frangeska) zegt:

Waarom vind je BNN het betrouwbaarst.

 

 

Respondent (Willy Rodriguez) zegt:

Ik denk dat het komt door hun populariteit.

 

Interviewer (Frangeska) zegt:

uhmm even kijken. voordat je internet gebruikte en je hoorde dan van iemand er is iets groots gebeurd. Waar haalde je dan je nieuws vandaan?

 

 

Respondent (Willy Rodriguez) zegt:

Voor internet?

 

Interviewer (Frangeska) zegt:

Ja

 

 

Respondent (Willy Rodriguez) zegt:

Nou van mensen, of gewoon van de krant zelf. Maar mijn collega ik ook echt nieuws fanatiek. Als we pauze hebben zie ik een bepaald nieuwsitem op het scherm en daarna ga ik het ook bekijken. Op die manier kom ik meestal aan me nieuws.

 

Interviewer (Frangeska) zegt:

Maar uhmm vind je het belangrijk om op de hoogte van het nieuws te blijven zodat je met je collega’s erover kunt praten?

 

 

Respondent (Willy Rodriguez) zegt:

Nee, niet echt.

 

Interviewer (Frangeska) zegt:

En als je collega’s het er ergens over hebben ga je dat dan opzoeken?

 

 

Respondent (Willy Rodriguez) zegt:

Meestal ook niet. als ik ergens  niet van op de hoogte ben hoe ik me er meestal buiten. Ik ga niets om echt mee te kunnen praten, behalve als ik het echt interessant vind.

 

Interviewer (Frangeska) zegt:

En bij die gebeurtenis in België. Ging je toen wel mensen bellen of mailen om te vertellen over dat nieuws?

 

 

Respondent (Willy Rodriguez) zegt:

Nee

 

Interviewer (Frangeska) zegt:

Wanneer zou je dit wel doen?

 

 

Respondent (Willy Rodriguez) zegt:

Als het hier is..in Nederland of zuidoost. Dan zou ik gewoon een mail sturen naar al mijn vrienden.

 

Interviewer (Frangeska) zegt:

Waarom kies je dan voor een mail?

 

 

Respondent (Willy Rodriguez) zegt:

Want een mail is snel en ik weet dat al mijn vrienden hun mail lezen.

 

Interviewer (Frangeska) zegt:

Stel er komt in de toekomst een manier waarop je sneller aan je nieuws kunt komen zou je dan daarnaar overstappen ipv internet te gebruiken?

 

 

Respondent (Willy Rodriguez) zegt:

Zeker

 

Interviewer (Frangeska) zegt:

Je zegt s’ochtend kijk je een beetje nieuws op tv en je leest ook wel eens de krant. En als je snel achter nieuws wilt komen kijk je op internet, maar luister je wel eens naar de radio?

 

 

Respondent (Willy Rodriguez) zegt:

Nee

 

Interviewer (Frangeska) zegt:

Dus je zou ook niet weten welke op kanalen je nieuws kunt ontvangen.

 

Respondent (Willy Rodriguez) zegt:

Nee whahah

 

Interviewer (Frangeska) zegt:

Welke houding neem je aan als je nieuws kijkt in de ochtend.

 

Respondent (Willy Rodriguez) zegt:

Hangt af van hoeveel tijd ik heb. Als ik 5 min heb kijk ik dan heel snel. Maar als ik 15 min heb dan kijk ik echt aandachtig. Want zo’n nieuwsblok duurt 15 min.

 

Interviewer (Frangeska) zegt:

Welk kanaal kijk je dan?

 

 

Respondent (Willy Rodriguez) zegt:

RTL 4

 

Interviewer (Frangeska) zegt:

Oke dat was het dan denk ik. Dank je wel.

 

Respondent (Willy Rodriguez) zegt:

Zeker genoeg informatie?

 

Interviewer (Frangeska) zegt:

Ja.

 

 

 

 

Geef een reactie

