trends nieuwsconsumptie

Just another WordPress.com weblog

Uitwerking interview Jaap van der Velden gemaakt door Judith december 4, 2008

Filed under: De uitwerkingen van alle interviews — 2008trendscv202a @ 5:14 pm

Wat is je naam? Jaap van der Velden

Wat is je leeftijd? Uhh 25

Ben je getrouwd/ samenwonend/ alleenstaand / kinderen? Alleenstaand, geen kinderen.

Werk je full-time of part-time? Full-time

Wat is je functie? uh auditer

Wat zijn je taken? uh ik werk bij ABN-AMRO, dan moet ik de risico’s van de bank beoordelen op rationeel niveau.

Wat zijn je hobby’s? uh nou sport vooral, voetbal, tennis, hardlopen en verder beleggen als dat een hobby is.

Naast sporten, veel met vrienden, lekker eten en stappen en me familie zien en veel sporten.

 

Dan gaan we het hebben over lezen.

Wat leest u wel eens? Boeken bedoel je? Nee gewoon van alles. Ja, ik lees wel is boeken, kranten en literatuur, voornamelijk op het Internet vooral.

Waarom leest u dat? Boeken als vrijetijdsbesteding, eigenlijk kranten en Internet ook wel maar is ook handig voor me werk, dus voor een deel handig voor me werk zoals Financiële bladen en algemene kranten omdat ik op de hoogte van het nieuws wil blijven.

Wanneer? Heel verschillend, Internet gedurende de hele dag ook tijdens werk tussendoor kijk ik of er nieuws ontwikkelingen zijn en ‘s morgens lees ik heel uitgebreid gewoon de krant

Wat voor kranten? Heel verschillend buitenlandse kranten soms, financieel dagblad of het NRC en algemeen nieuw bij de Volkskrant.

Op welke manier lees je dan? erg best, wel vluchtig, veel koppen 10% van alle koppen eigelijk. Als iets me interesseert klik ik het aan en lees ik het.

Volgt je dan ook vooral sportnieuws: Ja ook, dan kijk ik op voetbal International, NOS of aparte sportsites.

Kijkt u dan naar de betrouwbaarheid van de stukken? Ik ben wel kritisch met wat ik lees, eigenlijk met alles dat ik lees, ik bedoel als je ziet dat iemand zijn mening geeft dan merk ik al snel dat het zijn mening is en dan ook gewoon alles dat wordt gezegd niet meteen voor waar aannemen,vooral als het iets commercieel is bijvoorbeeld.

Heb je het ook met vrienden of op je werk over nieuws? Sport zoiezo, dat is natuurlijk wel echt iets waar je het altijd met vrienden over hebt. Verder op me werk ja wel, vooral als het nieuws is dat je raakt daar heb je het natuurlijk wel over met je collega’s of kennissen. Of iets wat je gemeen hebt samen. Zoals het nu over die aanslagen in India gaat, dan bel ik mijn vrienden waarmee ik in India was.

En op TV wat kijk je dan? Ik kijk niet zoveel tv maar zoals De Wereld draait door kijk ik zoveel mogelijk, uhm wat komische dingen zoals Koefnoen of dit was het nieuws.

En waarom kijk je DWDD? Vooral als ontspanning eigenlijk, er zijn altijd feitjes die je dan hoort, ik vind het gewoon goed en zit goed in elkaar, is wel ontspanning ja.

Wat oor zenders geef je de voorkeur aan?

Uh ja ik kijk heel weinig, maar soms kijk ik een film dus dan kijk je op de commerciële zenders en anders sport dat is voornamelijk op Nederland 1 publieke omroepen en het nieuws volg ik ook op de publieke omroepen.

Kijk je dan ontspannen of geconcentreerd?Ontspannen altijd.

 

En Radio, luister je wel eens radio? Eigenlijk heel weinig, alleen als ik in de fitness zit dan luister ik mee naar wat er opstaat.

 

Wat versta je onder nieuws? Zo dat is een goede vraag, naja nieuws is voor mij niet zoals SBS uitzend, op shownieuws dat iemand zijn hondje is aangevallen door een grotere hond, dat vind ik geen nieuws, echt gewoon landelijk of AT5 regionaal nieuws met ontwikkelingen.

Wat verwacht u van nieuws? zo objectief mogelijk, ik wil zo min mogelijk horen dat iemand zijn mening geeft, als een journalist in het buitenland wordt geïnterviewd is dat de enige bron die je hebt en ja die gaat dan zijn mening geven en dan afentoe, heel vaak heb je het idee van hoeveel mensen heb je gesproken, dat geloof je dan ook niet.

Wat is het belang voor jou om het nieuws te volgen?

Interesse, algemene interesse naar wat er in Nederland gebeurt maar ook in de rest van de wereld. Ook voor je werk? Ook voor me werk ja nee, absoluut.

 

Dan gaan we het hebben over Breaking news, als er bijvoorbeeld iets groots is gebeurd, als 9/11 waar kijk je dan het eerste naar?

Dan kijk ik wel naar CNN eigenlijk, omdat dat geloof ik wel de enige zender is die het allemaal als breaking news uitzend en omdat ik dan net niet hier was en laatst met die vuurwerkramp in Enschede, toen zag ik dat de NOS het pas heel laat oppakte dat vond ik gewoon, RTL.

Ik kijk naar alle zenders en kijk welke het live uitzenden, zoals BBC heeft dat ook wel is.

En zoals de moorden op Pim Fortuyn en Theo van Gogh: Toen was ik ook niet in Nederland maar absoluut dat ik het dan volg, ligt er dus aan waar je bent maar je schakelt zoveel mogelijk kanalen aan uh zoals met Theo van Gogh inderdaad zat ik in Zweden en dan zet je de Nederlandse radio aan en uh het internet om alles te zien.

Je weet meestal wel waar je was op het moment van de gebeurtenis? Jaja absoluut, met Pim Fortuyn zat ik ergens in een busje in Australië enuh dan hoor je dat op het nieuws daar.

Kijk je er dan 1 moment naar, of blijf je het volgen?

Nee, ik kijk er dan wel naar en op 1 of andere manier blijf ik het volgen en weet je dat het heel groot is en dat merk je meteen en eigenlijk iedere minuut verandert er wel wat dus dan blijf je er wel bij, continue veranderen het aantal doden of de mensen daar weten het vaak ook niet dus dan blijf je het wel volgen.

Als er heel groot nieuws is, lees je dan nog de rest van bijvoorbeeld de krant of alleen de voorpagina? Als er heel groot nieuws is dan de rest vergeet ik dan om te kijken, zoals met Obama nu dan weet ik eigenlijk niet wat er voor de rest nog allemaal gebeurt, dat vergeet ik dan eigelijk.

Zou je in de toekomst overstappen naar een ander medium?

Uhm ik weet niet wat er nog meer zijn maar zoals een nieuwe krant of Geen Stijl volg ik wel is en dat vind ik wel leuk om te vergelijken met de rest.

Wat denk je dat er in de toekomst gaat veranderen?

Alles via Internet maar dan bijvoorbeeld met een soort van live televisie erop. Internet is vaak dichterbij dan Televisie tegenwoordig, zoals op je mobieltje dus dan zal dat wel de toekomst worden denk ik.

Is er veel verandert met vroeger?

Ja zeker wel, vroeger las je gewoon de krant en nu heb je meer media om te vergelijken met elkaar waardoor je veel objectiever nieuws kan zien. Stel dat er iets in Duitsland gebeurt door een Nederlander gedaan dan weet ik zeker dat het heel ander verslagen wordt dan in Nederland omdat het een nederlander was en je er gevoelens bij hebt. Als ik allebij die kranten zou hebben dan heb je wel een goed idee van wat er echt is gebeurd of achtergehouden ofzo.

Word je snel beïnvloed door de omgeving wat nieuws betreft?

Nou ik merk het bijvoorbeeld wel dat als je dus hoort dat er iets in Slotervaart is gebeurd door kleine Marokkaanse schoffies ofzo, ja en dan heb je zelf wel is iets meegemaakt en dan ga je vaak wel mee in het oordeel,dat is wel algemeen denk ik. Over het algemeen ben ik vaak wel kritisch hoor maar dit is maar een voorbeeld, normaal wil ik eerst wel andere bronnen horen.Maar als je het zelf heb meegemaakt ga je er vanuit dat het wel waar is ja. Als je zelf ook slechte ervaringen hebt zeg maar.

Heb je zelf nog speciale dingen toe te voegen over Nieuws, of waar we het over hebben gehad?

Naja ik kijk wel is op Geen Stijl en dan hou je wel in je achterhoofd, van het is sensatie enuh weinig dingen die er gezegd worden geloof ik alleen het is gewoon ook leuk enuh ik denk dat er heel veel mensen zijn die dat niet kunnen denk ik, maar je moet wel kritisch zijn.

Waar kijk je dan naar om te checken of het waar, betrouwbaar is?

Als ze bijvoorbeeld een filmpje laten zien dan kan je meestal zelf wel zien, dit is manipuleerbaar. Kijk zij laten voor het grootste gedeelte hun mening zien. Zij hebben vaak heel veel kleine dingen die ze heel erg opblazen, dan moet je zelf denken. De eerste keer dat ik het las was ik heel erg geïrriteerd toen ik het las en nu vind ik het gewoon grappig om afentoe te lezen.

 

Bedankt voor je aandacht

 

Geef een reactie

