trends nieuwsconsumptie

Just another WordPress.com weblog

horen, zien en surfen; december 5, 2008

Filed under: Artikelen Vianne Snoeren — 2008trendscv202a @ 2:02 pm

Onderstaand artikel is een interview, relevant voor ons onderzoek aangezien er over mediagebruik owrdt gepraat. Alle media komen aan bod en ook in welke mate er gebruik van gemaakt wordt. De krant is iets wat vervaagt, mensen ontvangen de krant nog wel maar nieuws wordt vaak vluchtig op internet gelezen.  Dit artikel is een toevoeging voor de inzichten die wij aan het creeeren zijn.

BYLINE: Het Parool

Piet Paulusma, weerman.

Krant, televisie, radio, weekbladen of toch liever internet? Wie gebruikt welke media en waarom?

‘Kranten lees ik niet ontzettend veel. Ik heb een abonnement op de Leeuwarder Courant en het Friesch Dagblad, waarvoor ik het weerbericht schrijf. Die komen in de middag binnen, maar dan ben ik aan het werk. Ik blader ze dus alleen even vluchtig door.”

“Wat ik wel vaak doe, is gewoon even op internet alle nieuwskranten langs: De Telegraaf, AD, de Volkskrant. Een papieren krant is gezellig en kun je overal mee naar toe nemen, maar internet is sneller. Toch zal ik mijn abonnement niet opzeggen. Het heeft wat.”

“Op het werk luister ik niet naar de radio, dan ben ik met andere dingen bezig en moet ik me concentreren. In de auto luister ik naar Radio 1 om bij te blijven bij het nieuws. Heb je alles al gehad? Dan schakel je toch gewoon lekker over naar een muziekzender? Ik heb een heel scala aan popzenders onder de voorkeuzetoetsen: Radio 538, Q Music, Veronica, 3FM. Ik heb geen vaste favoriet. Bij mooi zomerweer en rond Kerstmis, de donkere dagen en gezelligheid, luister ik het liefst naar de radio.

“Ik heb volgeplande dagen, dus televisie kijken ligt moeilijk bij mij. Als ik overdag ruimte heb, wil het nog wel eens voorkomen dat ik ga zappen. Maar liever ga ik een blokje om of op een andere manier bewegen dan dat ik op dat moment televisie kijk. Dat heeft niets met het aanbod te maken, overdag worden ook leuke dingen uitgezonden. Ik ga gewoon liever lekker de frisse lucht in.”

“’s Avonds ben ik meestal rond kwart over negen thuis van de opnames. Dan ga ik vaak op het forum van mijn website met mensen praten. Er komt ook regelmatig visitie, dan zet je de televisie ook niet aan. De buurman komt eens lang of iemand anders komt eens aan. In de weekenden ga ik naar mijn stamkroeg in Harlingen. Pauw & Witteman en De wereld draait door vind ik goed, Popstars op vrijdag vind ik leuk, maar ik zie het dus weinig.”

“Om tijdschriften te lezen moet je tijd hebben. Ik wil me niet beklagen, maar veel tijd over heb ik niet. Ik heb een abonnement op het maandblad Friesland Post en ik pak af en toe een Revu mee of een Panorama.”

“Internet is een fantastisch medium. Ik kan niet meer zonder. In 1981 ben ik begonnen met het weer, als hobby. Toen had je nog geen internet en moest je alles uit de lucht halen met apparatuur en ontvangers. Nu heb ik een abonnement op de Duitse Wetterdienst en krijg ik alle informatie binnen.”

“Ik heb ook nog wat op Hyves geloof ik. Mijn eerste pagina was opeens weg. Nu heb ik er weer één. Die heet Piet Paulusma de echte.

Er zijn er namelijk meer in omloop.”

Eline Besselink



LOAD-DATE: December 1, 2008

LANGUAGE: DUTCH; NEDERLANDS

PUBLICATION-TYPE: Krant

JOURNAL-CODE: parool

 

Geef een reactie

