trends nieuwsconsumptie

Just another WordPress.com weblog

Interview 2 – Dianne Kuijs & Bart Veldt december 5, 2008

Filed under: De uitwerkingen van alle interviews — 2008trendscv202a @ 7:06 am

Ik heb voor mijn tweede interview Bart Veldt geïnterviewd, hij is 35 jaar.

 

Dik gedrukt = de interviewer, Dianne Kuijs.

Normaal gedrukt = degene die geïnterviewd wordt, Bart Veldt.

 

Het interview

 

Welkom, bedankt dat u even tijd voor mij wil maken.

Altijd.

Allereerst ben ik benieuwd naar uw leefomgeving. Bent u getrouwd, samenwonend of alleenstaand?

Nou ik ben getrouwd, ik heb 2 kinderen, een dochter van 5 en een zoontje van 7 en ik woon in een vrijstaand huis.

En wat voor werk doet u?

Ik ben directeur van een eigen bedrijf, daarin geven wij organisatie advies en via 1 loket regelen wij allerlei personeelszaken, personeelsvoorwaarde zaken.

En wat zijn daarbij uw taken?

Nou, mijn taak is voornamelijk de aansturing en het uitbreiden van de organisatie en zorgen dat mijn medewerkers op een efficiënte en effectieve manier hun werkzaamheden kunnen doen. En natuurlijk de bewaker van de kwaliteit, dat we met een hoge kwaliteit onze dienstverleningen blijven doen.

Oke, en doet u dat fulltime of partime?

Ja, eh ik doe dat behoorlijk fulltime, ja.

Haha, oke en naast uw werk, wat doet u in uw vrije tijd?

Naja in mijn vrije tijd ben ik natuurlijk ontzettend druk met mijn kleine kinderen, eh, ja, 5 en 7 dat beweegt alle kanten op en dat vraag best wel veel aandacht. En daarnaast houd ik van sporten. In de winter schaats ik veel en in de zomer fiets ik. Natuurlijk met mijn kinderen ook in het weekend, kinderen achterop en gezellig weg, maar ik hou wel heel erg van racefietsen, dus hard fietsen op een race fiets en ja dan zitten ze natuurlijk niet achterop he.

Nee, en heeft u veder nog hobby’s?

Ja, lezen vind ik ook wel heel leuk. En dan moet ik zeggen dat het toch wel boeken  zijn die een beetje met de zingeving van het leven te maken hebben, zoals ‘De Kracht van het Nu’, en eh, de 7 effectieve eigenschappen van succesvol zijn, dat soort boeken vind ik wel interessant.

En waarom leest u die boeken?

Nou dat is eigenlijk een stukje van voor mijn eigen ontwikkeling, zeker in het personeel en organisatie gaat het toch om de mensen dan moet je toch goed kunnen luisteren enne ja dus kunnen doorvragen wat mensen bewegen want dan kan je eigenlijk goed oplossend bezig zijn binnen zo’n organisatie.

En hoe vaak leest u die boeken zoal?

Nou ik ben ook geabonneerd op een tijdschrift ‘Psychologie’ en dat lees ik dan 1 keer in de maand omdat het een maandblad is. En voor de boeken moet ik wel eerlijk zeggen dat de piekmomenten van het lezen toch wel in de vakantie is want eh ja, gedurende je werk is er niet zo heel veel tijd voor.

En bent u naast een tijdschrift ook geabonneerd op een krant?

Ja ik ben geabonneerd op een krant ja, dat klopt.

En welke krant?

Dat is het Noord Hollands dagblad, jou misschien niet heel erg bekend, maar dat is een dochter van de Telegraaf meen ik maar dan heb je landelijk nieuws ook een stuk regionaal nieuws en wij hebben dan de regio de kop van Noord-Holland.

Enne wanneer leest u die krant?

Nou hoewel het een ochtend krant is lees ik hem toch vaak ’s avonds.

En wat verstaat u eigenlijk onder nieuws?

Nieuws, ja dat is een hele goede vraag want nieuws is eigenlijk breed he.  Nou nieuws wat ik er onder versta is natuurlijk dat wat in de krant staat maar ook als ik naar mijn werk rijd en wil terug rij dan de radio he die heel veel nieuws naast muziek heel veel nieuwsfeiten brengt. En daarnaast natuurlijk op je werk ten opzichte van alle informatie die je via het internet raadpleegd of via je e-mail, URL of banner tot je toe komt.

En over de betrouwbaarheid en de actualiteit van het nieuws?

Ja, over de actualiteit kan ik zeggen dat krant altijd erg snel achterhaald is want ja zoals je weet heb ik een ochtend krant maar lees hem ’s avonds. En dan merk ik toch wel heel erg dat ik gedurende mijn rit in de auto al heel veel heb gehoord over de radio en dan is die krant voor mij ’s avonds al niet meer zo actueel. En ja ten opzichte van het internet eh ja daar zitten wel hele actuele feiten in maar ja het actueelste is de radio eigenlijk.

En besteed u veel aandacht aan nieuws en actualiteit?

Ja best wel, ik verzamel best wel veel nieuws en actualiteit, deels natuurlijk ook prive maar ook veel voor mijn werk ten opzichte van personeel en organisatie. Eh, ja, momenteel volg ik wat de kredietcrisis allemaal doet voor een beetje de automotive, dat ligt nu helemaal op zijn gat verschillende autobedrijven ook hier in de omgeving hebben moeten sluiten. De makelarij gaat slecht. Dan bekijk ik wel wat er in de toekomst de gevolgen kunnen zijn verschillende branches waar ik klanten heb die in die branche werkzaam zijn om zo ze te kunnen adviseren.

En wat verwacht u van het nieuws?

Ja ik verwacht van het nieuws het overzichtelijk is dat het geen langdradige verhalen zijn maar dat ik eigenijk in 1 snapshot kan zien wat mij interesse wekt en als mijn interesse gewekt is dan klik is wel door voor meer informatie. Dus ik wil eigelijk kort en bondig geinformeerd worden.

En wat voor soort nieuws volgt u zoal?

Wat bedoel je met soorten nieuws?

Ehm, bijvoorbeeld internationaal of…..

Ja, internationaal, we hebben net de verkiezingen in Amerika gehad, die volg ik dan wel heel erg. Natuurlijk volg ik ook wat er in Europa gebeurt, de milieu kwesties zijn nu, de CO2 uitstoot, nou dat wordt op Europees niveau aangepakt dus dat eh volg ik. En ja, voor de rest…..

Financieel nieuws?…..

Ja financieel nieuws ook wel vanwege de crisis maar ook voor personeel en organisatie en natuurlijk  ook lokaal nieuws. En wat ik ook graag is zijn de sport pagina’s.

En waar leest u vooral de krant?

Ik lees de krant meestal thuis aan de keukentafel.

Wat is het belang voor u om het nieuws te volgen, heeft het ook een sociaal belang?

Ja natuurlijk een sociaal belang om ergens over mee te praten maar ik denk toch het meeste dat je nieuwsgierig ben he. Eh, want ja als je, het meeste nieuws wat tot je komt is algemeen nieuws maar als je naar nieuws op zoek ga. Dan wordt je zeg maar geteasd door een banner en je heb natuulijk ook nieuws wat je echt wilt weten. Ik heb laatst of ik van internet provider moest wisselen en dan ga je echt achter dat soort feiten aan. Dan ga ik naar radar en kassa kijken wat wel of niet goed is. Dan ben je dus echt doelgericht bezig om te zeggen van, dan zoek je nieuws op om je gedachtens wel of niet te bevestigen.

En hoe volgt u het nieuws? Is dat snel of juist heel nauwkeurig?

Het hangt af van het thema maar ik denk toch dat eh, ik ben nu 35 dat het steeds vluchtiger wordt dus steeds meer sneller gaan schakelen tussen verschillende nieuwsfeiten, oja dat weet ik, door gaan met lezen.

Oke, u had het net ook even over het internet, welke websites bezoekt u zoal?

Nou het meeste, als het gaat over nieuws, dan Nu.nl, die bekijk ik heel veel die heb ik ook gekoppeld aan mijn website van mijn eigen website, in mijn portaalvoor de organisatie om het laatste nieuws van binnen en buitenland te zien. En daarnaast business updates nieuwsbrieven die je krijgt van P&O en business nieuws die ik tot mij neem.

En wanneer doe je dat, bezoek je die sites?

Dat doe ik terwijl ik op kantoor zit, ehm ja eigenlijk overdag even na de lunch of ’s avonds voordat ik naar huis ga dan dat ik ga kijken van wat zijn de laatste nieuwsfeiten.

En controleert u de betrouwbaarheid van de stukken?

Ja betrouwbaarheid is natuurlijk moeilijk te controleren, want ieder een kan van alles op het web schrijven. Dus ja ik neem het niet allemaal voor zoete koek aan zeg maar. Maar ik neem het aan van oke wat wordt er geschreven maar ik ga niet zeggen van dat is de waarheid, zeker niet als het met opinies te maken heeft want men vindt dit men vindt dat. Kijk als er een huis in brand staat zal het wel waar zijn maar er zijn natuurlijk feiten die ik zeg van ja, dat zie ik dan meer als een mening dan de waarheid

Oke, we hebben het nu over de krant gehad en het internet maar bekijkt u ook wel een het nieuws op de TV?

Ja, dat kijk ik ook, verschillende he, het NOS journaal, RTL 4 nieuws dat soort dingen, ja dat kijk ik wel.

Waarom kijkt u dat?

Ehm, nou dat ik eigenlijk ook een beetje een koffie moment als ik ’s avonds thuis, de kinderen liggen net in bed en dan heb je even rust en als er dan nog wat actuele dingen zijn op het NOS journaal, dan kijk je dat. Kijk normaal gesproken lees je de hele dag dingen en ik denk je dat je dan ook ’s avonds ook de behoefte hebt om visueel het nieuws waar te nemen. Ik denk dat het daarom, ik weet niet of het een succes is, het NOS journaal en het RTL nieuws maar ik denk dat het te maken heeft met het lezen van nieuws naar het visueel aanvaarden van het nieuws dan dat het ook wel eens prettig is op een dag.

En kijkt u dat dan met uw vrouw, of alleen?

Ja dat kijk ik met mijn vrouw, we zorgen dat de kinderen op tijd in bed liggen….

En dat is rond….

Ja rond een uur of 8, dan is de boel wel aan kant.

En voor de rest wat voor zenders kijkt u vooral?

Ja naast het journaal en het RTL nieuws is het eigenlijk niet een speciaal net wat de voorkeur heeft. We zijn meer programma gerelateerd dan net gerelateerd.

Kijkt u vaak TV?

Nou, ja, wat is vaak he. Dat is natuurlijk een ruim begrip maar als ik heel eerlijk ben dan interesseert TV mij niet zo heel erg veel.

Kijkt u wel elke dag naar het nieuws?

Ja ik zie wel elke dag het nieuws.

En kijkt u dat eh…wat voor houding heeft u dan, bent u dan ontspannen of bent dan juist heel erg geconcentreerd?

Nee hoor een vrij ontspannen houding, ik laat het over mij heen komen. En het is natuurlijk ook wel zo dat het allerdaagse nieuws wat over je heel laat komen, daarom zeg je heel terecht ben je dan ontspannen of zit je op je puntje van je stoel. Dat ligt er natuurlijk ook een beetje aan wat voor nieuws het is he. Als er een extra nieuws uitzending is en er is wat gebeurd, ja dan zit je tot in de vezels gespannen te luister van welke bijzonderheden er nu vertelt worden. Maar normaal gesproken is het een ontspannen situatie.

En u zei ook dat u met uw auto heen en weer naar uw werk gaat.

Ja.

En dat u dan vaak naar de radio luistert, hoelang reist u?

Dat is niet zolang, dat is ’s morgens een kwartier a 20 minuten en ’s avonds ook weer een kwartiertje, 20 minuten.

Oke.

Maar ik moet ook wel eens naar klanten, in het land en dan zit ik natuurlijk langer, want dan sta ik in de file en dan heb ik alle tijd om te luistern.

En welke programma’s luistert u dan?

Nou dat ligt er aan. Vaak staat ‘Evers staat op’ op maar ik luiter ook wel eens naar een special nieuwsradio, alleen maar nieuws.

En waarom luistert u daar naar?

Nou Evers staat op vind ik gewoon gezellig ’s morgens, wat geteut en hier en daar een nieuwsfeitje en een muziekje, gewoon even gezellig ontspannen.

We hebben het nu uitgebreid over nieuws gehad maar nu ben ik benieuwd wat u verstaat onder breaking nieuws.

Breaking nieuws zijn natuurlijk echt ehm….ja nieuws wat je raakt wat echt bijzonder is het is niet het allerdaagse nieuws maar wat heel bijzonder is he. Bijvoorbeeld ik kan mij nog herinneren dat ik in Zurich was, ook voor mijn werk en dat dan 9/11 gebeurde en dat is echt breaking nieuws, ik bedoel dan staan alle kanalen afgestemd daar op. En wat ik net ook al zei naar het onspannen luisteren naar muziek, met breaking nieuws zit je op het puntje van je stoel en dan ga je goed luistern.

En wat is het eerste medium dat u aanzet als u gehoord heeft zeg maar….

De TV.

De TV?

Ja het ligt er natuurlijk aan waar je bent, ben je ergens ver weg dan, in de auto dan kan je de radio aanzetten maar als ik in een gebouw ben of thuis ben waar de mogelijkheid bestaat om dat visueel waar te nemen dan is het toch de TV die ik aanzet.

En bekijkt u dan alleen de TV of zet u dan ook het internet of de radio aan?

Nee, ik concentreer mij op de TV.

En denkt u daarbij aan de betrouwbaarheid, de bron, want het is natuurlijk breaking nieuws dus….

Ja wat je dus vaak op de TV ziet is dat er vaak wordt overgeschakeld naar een correspondent ter plaatse en ja dat ervaar ik als zeer betrouwbaar.

En zo’n breaking nieuws gebeurtenis houdt u dat op 1 moment bezig of voor een langere periode?

Nou als het breaking nieuws is dan merk je gewoon dat in een hele korte tijd heel veel mensen hebben waargenomen en dat er heel lang en heel intens over gesproken wordt. Het is dan het gesprek van de dag zeg maar.

En wat u zei het is het gesprek van de dag, kijkt u dan ook nog naar de rest van de nieuws gebeurtenissen of concentreert u zich alleen daarop?

Nou grappig dat je dat vraagt want ik denk wel van dat als er breaking nieuws is dat dan eigenlijk eh, ja je hebt maar een bepaalde aandacht bereik zeg maar, dat dat dan allemaal in beslag genomen wordt door dat breaking nieuws en dat andere nieuws feiten dan aan je voorbij gaan. Als je mij vraagt van op 9/11 wat was er nog meer die dag gebeurd, ik denk dat ik er weinig over te vertellen heb.

En stel 10 jaar geleden wat voor medium gebruikte u toen voor breaking nieuws gebeurtenis.

Ja toen was ik 25 en 10 jaar geleden had je sowieso al niet, ja ik weet dat het World Wide Web bestond maar internet was nog niet zo gangbaar dus internet zeker niet. En ik denk dat je niet eens ook de TV zo dominant had met correspondenten ter plekken. Bij de golfoorlog hadden we voor het eerst die live beelden, dat weet ik nog wel te herinneren maar normaal gesproken is dan toch de radio en de krant. De krant was toch wat dominanter als ik me goed kan herinneren dan nu. Nu zie je toch meer TV en internet.

En zou u in de toekomst over stappen naar een ander medium?

Naja mobiele divisies zijn er nu natuurlijk. Ik heb zelf nu ook een telefoon waar je je email op kan lezen, en ik zit in de auto check even mijn agenda. En je ziet natuurlijk met muziek en Ipod achtige dingen, dat ik Nu.nl eigenlijk al op mijn mobiel kan krijgen. Dus ik verwacht dat binnen nu en 2 /3 jaar ik onderweg nieuws op mijn mobiel krijg.

Oke, en bespreek ook wel eens het nieuws met andere mensen?

Ja, absoluut, gedurende de lunch bij het werk hebben we het over de nieuws feiten wat er nu weer gebeurt is. Het kan van alles zijn, sport, iets locaals, dan gaat het niet over het werk maar wat er om ons heen gebeurt.

En naast collega’s ook nog met vrienden en familieleden?

Ja uiteraard, met familie dan gaat het ook over die dingen die je bezig houden in de wereld. Onlangs, wat ik al eerder zei, de financiële crisis.

En waarom doet u dat?

Ja waarom je dat doet is eh, blijkbaar houdt het je bezig en je wilt op een of andere manier weer je mening daarover kwijt, misschien ook de behoefte om je mening te ventileren. Ik denk dat als iemand nieuws krijgt dat ie daar een mening over heeft en dat men dat altijd heel fijn vindt ook die mening is te reflecteren naar anderen om te laten zie hoe zij erover denken.

En laat u zich beinvloeden door anderen?

Absoluut, ik dat je allemaal je laat beinvloeden door anderen soms in meer of minder mate, dat ligt aan je eigen perceptie over dat nieuws, over de belangrijkheid daarvan maar is heel duidelijk dat als andere mensen zeggen van eh, ja dat en dat is waardeloos, dat en dat is waardeloos en je hoort het 10 keer dan sta je nou niet te springen om bij de eerste winkel naar binnen te rennen en het te kopen. En andersom zal je zeggen bij twijfel, naja misschien toch wel eens interessant om naar te kijken.

Oke, nou dit was het interview, heel erg bedankt.

Graag gedaan en succes verder.

Ja dankuwel.

 

Geef een reactie

