trends nieuwsconsumptie

Just another WordPress.com weblog

Interview 1 Joep Caris december 10, 2008

Filed under: De uitwerkingen van alle interviews — 2008trendscv202a @ 1:47 pm
Respondent: Joep Caris
Interviewer: Vianne Snoeren
Transcriptie

 

Nou Goedenavond

Hallo

Wat is uw naam

Ik ben Joep Caris

En uw leeftijd

Ik ben 28 jaar

Ben je getrouwd, samenwonend, heb je kinderen?

Ik woon samen met mijn vriendin, nog geen kinderen, maar we zijn wel hard aan het oefenen.

Hahahaha

Heb je een baan, fulltime, parttime?

Ik werk fulltime op de afdeling HR, human resource management en op dit moment zit ik op een project waar we bezig zijn om een nieuw personeelsinformatiesysteem te implementeren en waar ook een aantal HR processen ingebouwd worden. Ik ben als proces expert bij het hele traject betrokken om te zorgen dat de HR processen goed ingebouwd worden in het hele systeem.

Oké 

Ja

Oké, en wat doe je zoal in je vrije tijd?

Ik zit bij een aantal verenigingen, onder andere bij een muziekvereniging, ik speel trompet, Uuh. Daarnaast vind ik het leuk om op stap te gaan en zo nu en dan een flinke wandeling te maken.

Aha

Sport is er de laatste tijd een beetje bij ingeschoten, ik heb jarenlang atletiek gedaan, misschien dat ik het ooit nog wel een keer oppak misschien met training geven of zoiets.

Ja ja

En lees je ook weleens bladen over je hobby’s?

Jazeker, een andere hobby van mij is fotografie. Ik ben op een vakblad geabonneerd en ik heb ook verschillende boeken ervan. Daarnaast zijn er veel websites op dat gebied en die bezoek ik ook regelmatig en dat is het wel zo’n beetje.

Oké, en lees je in je vrije tijd ook wel eens de krant?

We hebben een abonnement op de zaterdagkrant van de volkskrant en die probeer ik wel te lezen maar voor de rest lees ik vrij weinig. Ja op het werk ben ik geabonneerd op een aantal digitale nieuwsbrieven.

Oké

Dat is meer met betrekking op het vakgebied en een aantal algemene nieuwsbrieven maar over het algemeen lees ik bijna niks. Dus geen leesboeken of studieboeken.

Het nieuws, hoe blijf je op de hoogte?

Ja, ik luister iedere ochtend een uur radio, daar komt van alles voorbij.

In de auto?

Ja, in de auto, en die nieuwsbrieven wat ik net zei en af en toe in de pauze kijk ik op nieuwssites om te kijken wat er speelt.

En wat versta jij onder nieuws? 

Ik denk dat nieuws voor mij is, is alles wat zeg maar nieuw is en wat mij aanspreekt sommige berichten die ik niks vind spreken anderen aan. Ja, alles wat er nieuw is aan ontwikkelingen en gebeurtenissen dat is nieuws voor mij.

Zijn er dan zaken die je heel erg volgt, ik kan me voorstellen dat als iemand heel erg geïnteresseerd is in sport diegene op de hoogte wil blijven en alle ontwikkelingen volgt?

Ik kan niet iets specifiek noemen wat ik heel erg volg.

En als je de krant lees, hoe doe je dat dan?

Op zaterdag neem ik wel echt de tijd en dan ga ik er wel voor zitten om de krant zoveel mogelijk te lezen. Het moet wel een beetje leuk zijn

Het moet wel je interesse wekken?

Ja

En je zei dat je vaker nieuwsbrieven krijgt via internet. Wat zijn dat precies voor nieuwsbrieven?

Dat zijn managementnieuwsbrieven, van mangeronline

Dus dat zijn eigenlijk de vakbladen maar dan digitaal?

Sociaal werk en gelegenheid van het ministerie is een voorbeeld en HRpraktijk. En verder kijk ik vaker op nu.nl, daar kijkt volgens mij iedereen wel op.

Ja is inderdaad [populair. Als je dan een bericht lees op Nu.nl neem je dat dan meteen aan of ga je nog andere bronnen bekijken of de feiten kloppen?

Nee, ik ga er niet achteraan, als ik erin geïnteresseerd ben lees ik het en trek mijn eigen conclusies.

Nu gaan we over op Televisie. Als je tv kijkt wat kijk je dan het liefs?

Meestal actualiteiten programma’s en uuh hoe noem je dat consumenten programma’s vind ik leuk om te kijken.

Radar bijvoorbeeld?

Ja Radar en Kassa. Maar ik kijk ook graag films

En als je het hebt over actualiteiten programma's valt RTL Boulevard daar bijvoorbeeld voor jou ook onder?

Ha, ja dat zijn ook actualiteiten, ik kijk het af en toe. Als ik op tijd thuis heb kijk ik naar het zesuur journaal en 1 vandaag en dan uuh ja zoveel televisie kijk ik niet.

Als je tv kijkt doe je dat dan alleen?

JA allen of samen met Carin(vriendin)

Welke zender hebben je voorkeur?

Ja, daar hadden we toevallig over, meestal Ned 1,2 of 3 

Ja?

En voor films wijken we dan wel uit naar andere zenders maar over het algemeen veel Ned 1,2 of 3

Heeft dat nog een bepaalde reden?

Ja, daar komen programma’s op die ik leuk vind.

De commerciële zender vind je niet interessant of boeit je niet?

Ja......daar komen ook wel interessante programma’s op maar meestal hebben Ned 1,2 en 3 wel programma’s waar ik eerder voor kies.

Aha, ja misschien wat meer diepgang?

Ja, ik denk het wel, meestal zijn die commerciële zenders heel vlot en snel en oppervlakkig. Ja, dit zo oppervlakkig, ze hebben ook wel nieuwsfeiten en actualiteiten maar veel oppervlakkiger. En een beetje op sensatie gericht.

Dus zo’n hart van Nederland brengt wat meer huis tuin en keuken nieuws, dus dat valt bij jou niet echt onder nieuws, begrijp ik dat goed?

Ja, dat is wel nieuws maar veel oppervlakkiger, meer allemaal feitjes en grappige en leuke, sensatie en een beetje leedvermaak af en toe.

Wil je nieuws met meer achtergronden?

Dat vind ik zelf veel interessanter om te kijken.

Hmm oké, en als je tv kijkt let je dan goed op of ben je geconcentreerd?

Meestal als we de televisie aanzetten dan ga ik er echt voor zitten. Het is niet zoals we de radio aan hebben staan, als achtergrond.

Nee nee

Normaal ga ik er echt voor zitten en kijken we wat we willen kijken.

Kijk je vaak televisie?

Haha Nee.

Nee, zijn er wel eens dagen dat je helemaal geen tv kijkt?

Jazeker, meestal alleen het nieuws als ik thuis kom en een paar andere programma’s. Maar meer niet dat komt er niet echt van.

Je luister een uur radio per dag in de auto, luister je vaker naar de radio?

Op het werk hebben we een tijdje gehad dat we de radio aan hadden maar nu niet meer. En thuis hebben we de radio alleen als achtergrond op staan, dus dan luister ik niet gericht.

Het is dus niet echt een bron van informatie voor jou?

Nee, niet echt, alleen in de auto luister ik dan wel radio 3 dus dat is niet echt heel informatief ofzo

Nee

Als ik s’avonds in de auto zit luister ik meestal radio 1, dan heb ik het wel gehad met radio 3 en dan vind ik het wel lekker om praatprogramma’s te luisteren.

Ja oké. Stel dat er iets gebeurt in Nederland echt belangrijk nieuws, welke bron gebruik je dan om het als eerste te checken?

Nou dat ligt er een beetje aan waar ik ben, als ik op mijn werk ben en ik zou het horen dan zou ik meteen op internet kijken. Als ik thuis ben zou ik meteen de tv aanzetten misschien ook internet erbij. Ja

En uuh, even kijken. Kun je je nog herinneren waar je was tijden 9/11 in New York?\

Ja, toen kwam ik terug van stage en toen hoorde ik al wat op de radio en toen kwam ik thuis, toen woonde ik nog bij mijn ouders, dus toen kwam ik daar binnen en toen vloog net het 2e vliegtuig de toren in dus dat kan ik me nog wel herinneren.

Dat heb je dus op tv gevolgd?

Ja, op dat moment heb ik het op televisie gezien en dan na een tijdje kijken ben ik weer andere dingen gaan doen.

Dus je houdt je aandacht er niet heel lang bij?

Nee ja, je volgt het wel maar het is niet dat ik er bovenop zit om alle feiten te weten te komen.

Nee nee, en ga je in dit soort situaties ook je vrienden of kennissen bellen of sms’en?

Nee maar wel bij hele plaatselijke dingen.

Wat bedoel je met plaatselijke dingen, als er iets in heythuysen gebeurd, waar je vandaan komt?

Ja, bijvoorbeeld met het Prinsenbal toen Martijn prins werd heb ik wel ge-sms’t en werd ik ge-sms’t, maar dat is heel plaatselijk, maar niet als uuh

Er landelijk iets gebeurt..

Of hier op straat iets schokkends gebeurd ga ik geen mensen bellen.

Oké, ik heb gewoon een paar voorbeeld van belangrijk landelijk nieuws. De moord op Theo van Gogh, staat dat je nog goed bij?

Ik kan met wel herinneren dat het is gebeurd maar geen idee waar ik toen was.

Heeft het veel impact op je gemaakt?

Nee niet echt.Je wordt ermee overladen in de media op het moment dat het gebeurd en de tijd er na. Maar het is niet dat ik er zelf anders van ben gaan gedragen of denken. Het is niet dat het impact op mij heeft gemaakt.

En verder voor de maatschappij, want net toen de moord op Theo van Gogh was kwam de moord op Pim Fortuin ook weer helemaal boven, uhm, dan komt er ook weer veel in het nieuws over de verdraagzaamheid in Nederland enzo. Vind je dat belangrijk dat daar aandacht aan besteed wordt?

Ja, ik vind het wel belangrijk, want als dat soort dingen op tv is dan komen er veel gesprekken op tv en dan ben ik het vaak met mensen eens of oneens dus het houdt je wel bezig. Je merkt wel dat de maatschappij steeds agressiever wordt en harder wordt en om elke scheet worden er meteen extreme voorbeelden naar voor gehaald en Kamervragen gesteld en weet ik veel wat allemaal. Dus je merkt wel dat de maatschappij aan het verharden is en dat iedereen een beetje voorzichtig is met wat hij zegt en als je iets zegt wordt het meteen in een hokje geplaatst.

Leg je zelf snel verbanden tussen nieuwsgebeurtenissen en eerdere zaken?

Ligt eraan waarvoor gebeurtenissen maar soms is het wel eens dat je meteen een link legt met zaken die eerder gebeurd zijn.

Nu sinds kort is de kredietcrisis veel in het nieuws, betrek je dat op je eigen situatie?

Ja, het houdt je natuurlijk wel bezig. In het begin nam ik het niet zo serieus toen dacht ik gewoon dat het een schreeuw om aandacht was ofzo. Maar nu het zo’n lange tijd aanhoudt ga je je wel meer afvragen.

Uhuh

Met spaargeld, aandelen en als ik straks een huis ga kopen en allemaal dat soort dingen dat speelt natuurlijk wel mee.

En ga informatie inwinnen over de situatie, of er gevolgen voor je zijn?

Ik probeer het wel een beetje te volgen wat er gebeurt.

Doe je dat via tv of internet of iets anders?

Via internet en tv en alle zaken die in in het begin ook genoemd heb, het is niet dat ik er echt naar opzoek ga maar als het op mijn pad kom dan, of als ik een kop zie wat erover gaat dan probeer ik het wel te lezen.

Uhum, En is er iets dat je eerder als medium gebruikte wat je nu totaal nooit meer gebruikt?

Ja, ik zou niet weten wat..Internet wel maar maar dat is de andere kant op. Ja, en die dingen die ik nu niet meer gebruik en vroeger wel gebruikte, zou ik niet echt weten.

Je geeft wel aan dat je de krant niet meer echt leest, alleen als het je echt uitkomt, is dat minder geworden of heb je nooit echt intensief een krant gelezen?

Toen ik nog thuis woonde hadden mijn ouders wel een abonnement op de krant en toen las ik het wel iedere dag door, of bladerde ik het door.

Heb jij nu een abonnement?

We hebben nu een abonnement op de zaterdagkrant.

Maar geen weekkrant?

Ja s’ochtends moet ik redelijk vroeg weg en Carin ook dus dan kom ik er eigenlijk niet aan toe.

Nee

Ja, door de week is het eigenlijk gewoon te druk om echt een krant te lezen elke dag.

Ja

Ja, kochten sowieso al vaak op zaterdag de krant dus nu dachten we laten we een abonnement nemen, en komt het lekker aan huis.

Uhm…

Even terug naar een nieuws bericht. Joran van der Sloot, toen dat speelde zocht je toen naar verdieping?

Ik weet wel toen dat speelde was dat regelmatig op de radio dat Peter R de Vries een uitzending zou maken over het onderwerp. Toen was ik er wel heel geïnteresseerd in, maar ik kon toen niet kijken, dus ik blijf er niet voor thuis. Maar als ik thuis was had ik wel gekeken.

Bespreek je nieuwszaken ook wel met vrienden of kennissen?

Ja, dat zijn wel gespreksonderwerpen, niet dat je er echt voor gaat zitten maar het zijn meestal wel dingen die nogal eens voorbij komen met collega’s of vrienden ja het komt wel ter sprake. Maar niet dat ik er echt voor ga zitten van laten we het er eens over hebben.

Nee, dus gewoon een soort bijkomstigheid zeg maar. En heb je een uitgesproken mening over zaken?

Voor mezelf heb wel een duidelijke mening over bepaalde zaken.

En ben je dan makkelijk te beïnvloeden, of door andere mensen of het nieuws, nieuws kan op verschillende manieren gebracht worden.

Ja, haha ik ben eigenlijk best wel te beïnvloeden

Ja?

Maar dan luister ik gewoon wel naar anderen, het is niet dat ik meteen een antwoord terug heb ofzo.

Bij het lezen van een artikel in de krant of op internet, vind je beeld erbij dan een belangrijk aspect?

Foto’s spreken aan en zijn leuk om naar te kijken maar voegen voor mij niet echt iets toe.

En scan je een krantenpagina op beeld, dat als je een schokkend of interessant beeld ziet je het artikel erbij gaat lezen?

Nou niet echt, ik kijk toch eerder naar tekst de koppen dus en voor mij is het beeld bijzaak. Foto’s zijn vaak ook zo gericht op sensatie om de boodschap indringender over te brengen. Het gaat voor mij echt om de inhoud van het artikel.

Oké, dan iets anders, kijk jij weleens het nieuws via internet op je mobiel?

Hahah ik weet niet of je mijn telefoon wel eens hebt gezien maar daar zit niet veel op, ik gebruik mijn gsm echt alleen om te bellen en sms’en.

Wat denk jij dat er de komende jaren gaat veranderen op het gebied van digitale media?

Ik zie op mijn werk wel vaak veel mensen die hun mobiele telefoon gebruiken voor internet en meerdere zaken. Dus ik denk dat dat wel veel belangrijker gaat worden. Ik denk zelf dat de papieren krant nooit echt zal verdwijnen. Dat is zoiets wat al zo lang vast staat en ook oudere mensen zullen niet zo snel op digitale kranten over gaan denk ik.

Oké, dus de papieren krant zal de komende jaren niet uit het mediabeeld verdwijnen?

Nee, ik denk dat de groep mensen die digitaal alles doen nog niet groot genoeg en er altijd mensen zullen zijn die alleen een papieren krant willen.

Oké goed, om even terug te komen op je werk, moet je voor je werk wel eens nieuws bijhouden?

Jazeker, ik moet voor HR de ontwikkelingen binnen wet en regelgeving bijhouden en daarnaast krijg ik veel algemene en vakgerichte digitale nieuwsbrieven zoals bv managers online; HR Praktijk; Ministerie SZW. Daarnaast bezoek ik regelmatig congressen en seminars.

En die worden allemaal vanuit het werk geregeld?

Ja ja via mijn werk word ik daarvoor ingeschreven. Het is iets extra’s. Sommige van die seminars zijn in de vorm van workshops.

Zijn het grote groepen?

Dat verschilt heel erg een congres is altijd erg groot en algemeen en de presentaties en seminars kunnen ook in kleinere groepen zijn.

Als je in zo’n kleinere groep bent ontstaat er dan ook discussie?

Soms vind er inderdaad wel interactie plaats en is er plaats voor eigen invulling maar over het algemeen niet.

Betrek je wat je in deze congressen oppikt in je werk?

Vaak wel, het zorgt ook voor een ander kijk op je eigen werk en ook voor verduidelijking.

Dus nieuws binnen het werkveld is wel belangrijk?

Jazeker, op die manier kun je op de hoogte blijven optimaal werk leveren.

Nou oké, dat was het wel, heel erg bedankt voor dit interview.

Ja geen probleem.

 

 
 
 

Geef een reactie

