trends nieuwsconsumptie

Just another WordPress.com weblog

Interview 2 Ronald Roozen december 10, 2008

Filed under: De uitwerkingen van alle interviews — 2008trendscv202a @ 1:50 pm
Nou goedemiddag

Goedemiddag

Wat is je naam

Ronald

En je leeftijd?

32 Jaar

Ronald, werk je?

Ja

En wat houdt je baan in?

Ik uuh ga komende woensdag aan een nieuwe baan beginnen als conciërge op een middelbare school

OKe

Ja

En uuh, is dat een full-time baan of een parttime baan?

Een fulltime baan

En wat is je leef situatie, woon je alleen of ben je samen wonend?

Alleen

En naast je werk heb je dan nog andere interesses of hobby's?

Uuuhm ja ik heb genoeg vrije tijd nog, veel vrienden bezoeken, het theater vind ik leuk. Potje poolen potje snookeren, zulk soort dingen.

Oke

Lekker de kroeg in met wat vrienden, dus dat een beetje.

En doe je aan sport?

Nee, nee eigenlijk niet nee.

Uhm lees je ook wel eens een tijdschrift of een boek?

Boeken niet zoveel, tijdschriften niet zoveel en kranten vooral.

Als je een tijdschrijft leest wat voor soort tijdschriften lees je dan zoal?

Wat ik veel lees is de quest, uuh. Ik ben heel lang geabonneerd geweest op Vrij Nederland maar sinds een half jaar heb ik dat niet meer, uhm maar ja de quest geweoon leuk voor de feitjes, de weetjes en de dingetjes en voor de rest eigenlijk de opiniebladen zoals Vrij Nederland, Elsevier, Groene Amsterdammer.

En waarom ben je daarin geïnteresseerd?

Actualiteit, nieuws, dat is eigenlijk ook een grote hobby van me ja.

Oke

Ja ja ja ja

JE zei dat je vaker de krant leest, welke krant lees je dan bijvoorbeeld?

Uuhm ik ben zelf heel lang geabonneerd geweest op de Volkskrant dat is ook wel mijn krant. Uuh het AD utrecht nieuwsblad voor het lokale nieuws en op internet de Telegraaf, maar die koop ik eigenlijk nooit als papieren krant. NRC vind ik ook een goeie krant, maar hoofdzakelijk eigenlijk de Volkskrant dat is wel mijn krant.

Je zegt dat je het NRC een goede krant vind, waarom is een krant goed, zeg maar in jouw optiek?

Uuh uuhm ja in eerste instantie puur de verslaggeving van nieuws, uuh informatief maar waar ik kranten uiteindelijk het meest op beoordeel is toch wel de opinie in kranten. En dan heb je dus al snel te maken met de kleur van een krant met een politieke richting. Aangezien ikzelf een beetje PvdA  D66 achtig stem en denk kom je ook uit op dat soort kranten. Volkskrant is daar een goed voorbeeld van en het grote voordeel van het NRC is dat het een van de weinige middag kranten is de rest is bijna allemaal ochtend krant geworden.

Je leest op bepaalde momenten de krant heb je in de ochtend dan te weinig tijd?

Ja op dit moment is het allemaal hap snap uuh Ik heb ook heel lang gewerkt bij d Stadsschouwburg daar waren we op alle kranten geabonneerd dus daar las ik eigenlijk alles tussen het werk door. En uuh op mijn vorige werk reisde ik met de trein en dan lees je voornamelijk die kleine krantjes in de trein Spits Metro. Maar goed dat is uh, dat mag wat mij betreft de naam krant niet hebben, omdat het  pure ANP feitjes zijn opgesomd.

Ja

Ja wanneer lees je een krant, ja in het weekend koop je eens een krantje.

En neem je daar dan de tijd voor, lees je alles ?

Ja ik neem er wel de tijd voor als ik de krant ga lezen met een lekkere kop koffie dan ben ik zo een paar uur onder de pannen. Maar ik lees niet alles, je leest met name de dingen die je interesseren.

En let je dan veel op koppen of vind je beeld daar ook belangrijk bij?

Uh ik ben in eerste instantie als ik een krant ga lezen koppen snellen en dan doornemen en daarna verder de artikelen lezen zullen we maar zeggen. 

En is beeld daarbij belangrijk? 

Ja vind ik wel uuh bedoel je daarmee alleen illustraties, fotografie of ook de opmaak?

Nou als je bijvoorbeeld , er zijn natuurlijk veel foto's in een krant, als je de krant openslaat trekt een foto jou dan eerder of is dat toch een interessante kop?

Ja uiteindelijk is denk ik een sterke foto 10x 100x krachtiger dan een sterke kop want dat beeld spreekt natuurlijk direct tot de verbeelding.

Uhuhm

Dus uhm nee als er op de voorpagina geopend zou worden met een spannende kop en een spannende denk ik dat de fotos toch in eerste instantie mijn aandacht zou trekken

En uuh je vindt opinies heel belangrijk, betrek je dat ook heel erg op je eigen leven of kijk je dan veel  naar de maatschappij, hoe komt het eigenlijk dat je daar zo geïnteresseerd in bent geraakt?

Ja, nou ja nieuws vind ik gewoon interessant en politiek ook en uuh ja  daar probeer je dan ook zlef een mening bij te vormen maar dat is af en toe moeilijk dus door opinie artikelen te lezen van verschillende opiniemakers dus uuh zowel links als rechts om het maar eventjes simpel te houden ja dan krijg  je wat beter een idee van hoe je er tegenaan kan kijken. En dat helpt dan in het opmaken van een eigen mening daarover dus uuh. EN nieuws gewoon als feiten is leuk en interessant maar uiteindelijk gaat het gewoon om interpretatie hoe moet je plaatsen in een wereldbeeld inderdaad of in een landelijk beeld een daarom vind ik opinie wel belangrijk ja.

En uit dat zich alleen in krant en tijdschriften of gebruik je ook andere media zoals radio tv en internet?

Radio gebruik ik niet, televisie wel en dan vooral de actualiteiten rubrieken. En internet ook absoluut. En wat ik bijvoorbeeld ook een geweldige internetsite vind is GeenStijl.nl het is wel een site die je met een korrel zout moet lezen, mar ook erg humoristisch vind ik dat. Ja en veel sites hebben natuurlijk ook forums waarin gediscussieerd wordt of meningen worden gegeven, nou deel ik daar niet actief ik mee. Maar ik lees het wel vaak om te kijken hoe mensen reageren, wat ze zeggen en wat ze vinden. En af en toe is dat ook debiel omdat je ziet dat mensen echt gaan spuien vanuit het niets wat helemaal nergens op slaat. Maar meer de gefundeerde meningen dat vind ik wel interessant om te lezen ja.

En kun je een paar voorbeelden van weblogs of forums die je volgt?

Nou je hebt sowieso de websites van alle kranten en daar staan ook altijd forums op en mogelijkheid tot reageren en voor de rest, weblogs inderdaad uuh bepaalde nieuwsweblogs FOK.nl nou Geen Stijl.nl ja wat heb je nog meer, nou de kranten met name.

Jajaja, maar je hebt best wel een eigen opinie maar je doet niet mee aan die forums heeft dat een bepaalde reden?

Nou nee,ja nee daar zie ik het nut niet van in. Ik ben niks beroerd om in gezelschap  mijn meningen omtrent bepaalde zaken duidelijk naar voren te zetten, maar omdat anoniem op internet te doen met mensen die je ook niet kent , daar zie ik eigenlijk de lol of het nut niet van in dus dat doe ik niet nee.

En wat zijn een aantal voorbeelden van programma's die je op televisie volgt?

Nou het nieuws NOS nieuws RTL nieuws maar ik kijk ook veel naar die actualiteitsrubrieken ja wat heb je allemaal NOVA, Netwerk, 2 vandaag zulk soort dingen.

Zou je een soort definitie kunnen geven van wat voor jou nieuws is?

Wat voor mij nieuws is...

Nou kijk je maakt bijvoorbeeld al onderscheid in NOS en RTL nieuws maar je hebt natuurlijk ook RTL Boulevard, Hart van Nederland uuh

Ja ja jajaja Nou ja dat vind ik geen nieuws. Uuh Hart van Nederland wel trouwens dat is wel gewoon een nieuwsrubriek maaar dat is natuurlijk eigenlijk als je dan RTL of NOs nieuws journaal  uuh dat kun je dan zien als een soort landelijke krant zeg maar de volkskrant en dingen als hart van Nederland zie ik meer als het plaatselijke suffertje zal ik maar zeggen. En veel entertainment natuurlijk uuh en uuhm ja dat is ook wel nieuws nou ja entertainment wat mij betreft niet maar lokale dingen  de Man bijt hond dingetjes zullen we maar zeggen, maar ik kijk het overigens niet of weinig dat heeft niet echt mijn interesse.

Maak je nog onderscheid tussen regionaal, landelijk en wereldnieuws?

Ja absoluut uhm in wereldnieuws haal je gewoon van jet journaal en de landelijke kranten en het lokale nieuws lees ik dan regelmatig het AD UN voor want wat er in mijn eigen stad gebeurt vind ik wel interessant en leuk om te weten met name op politiek vlak.Ik zie het nu wel wat er allemaal een beetje gaande is en daar heb je dus Ad UN vor maar ook RTV utrecht wat een goede nieuwszender is omtrent het lokale gebeuren.

En uhm als er iets gebeurt in het nieuws ben je dan iemand die snel mensen allarmeert of opbelt, smst?

Nee dat niet, maar wat ik wel veel doe is het met vrienden over nieuws hebben of over politiek hebben. Nou bijvoorbeeld wij gaan natuurlijk op zondag altijd naar het voetballen toe en na afloop duiken we altijd de kroeg in en dan gaan we altijd nog een paar uur de wereld politiek oplossen. Dan gaan we het altijd hebben over dingen die gebeurd zijn of politiek of hoe we dingen zien. Ik heb het er wel vaak over  maar ik zou nou niet snel vanwege een nieuwsfeit iemand gaan bellen erover dat is nou meer iets voor onder het genot van een biertje of een kop koffie gebeurt met vrienden.

Oke, even een paar voorbeelden die in het nieuws zijn geweest, een hele tijd terug eigenlijk al 9/11 , weet je nog hoe je daar toen mee omging , zeg maar toen je het hoorde nam je dat meteen aan en qua medium, zag je het op tv of internet etc?

Nee ja dat weet ik nog precies inderdaad, dat zijn dan van die dingen waar je nog precies van weet waar je was en wat je deed en dat  is in dit geval ook waar. Want dat was natuurlijke rgens in het begin van de middag in Nederland lokale tijd, toen las ik meen ik op internet dat er een vliegtuig in een flatgebouw was  gevlogen in NY toen heb ik de tv aangezet en dat was natuurlijk live verslaggeving gelijk toen heb ik dat 2e vliegtuig live dat gebouw ik zien vliegen. Ja dat heeft wel impact gemaakt ja, toen heb ik eigenlijk wel de hele dag volledig flaborgasted naar de tv zitten staren niet helemaal besefffend wat er nou gebeurd was.

Het heeft je dus wel de hele dag bezig gehouden?

Ja ja en ook nog wel ver daarna ja. Dat vind ik dan ook nog wel heel erg interessant, in eerste instantie is het heel verschrikkelijk maar ik ben dan ook heel erg nieuwsgierig, van hoe komt dat, wie zit hier achter, hoe zal de reactie zijn en uuh

En hoe kom je daar dan achter?

Continu in de gate blijven houden, nieuws kijken kranten blijven lezen en in zo'n geval nog niet eens zozeer in de eerste paar dagen erna maar vooral in de weken erna dan krijg je natuurlijk allerlei soorten uitleg van hoe dat nou is gekomen wie dat nou heeft gedaan en hoe erop gereageerd moet worden. En dan vind ik opinie weer heel belangrijk, want het wordt met name door de Amerikaanse overheid destijds ook neergezet als zo is het en dit gaan wij doen. Maar ja dat vind ik dan wel de moeite waard om te overdenken of het wel zo is en dan komt opinie wel om de hoek kijken van hoe heeft het nou kunnen gebeuren en hoe komt dit nou allemaal. 

En welke bronnen vind je dan betrouwbaar, je ziet het natuurlijk op tv ga je er dan zelf achteraan door kranten misschien internet of iets anders te raadplegen?Er werden natuurlijk veel meningen geven en er waren veel theorieën over , wat zijn dan voor jou betrouwbare bronnen , neem je al snel iets aan als betrouwbare bron?

Nee in principe niet en dan heb je toch al bij bekende betrouwbare media dus toch de nieuwszenders en de kranten en uuhm met het hele gebeuren rond 9/11 heb je natuurlijk ook die theorieën gekregen dat de Amerikanen er zelf achter zaten , maar ja daar hou ik dus helemaal niet van,dat vind ik verschrikkelijk. Dat is echt dingen willen geloven enzo.

Ja

En dat ging me echt te ver, en dan heb je allemaal forums op internet waar mensen denken het bewijs te pakken te hebben maar nee daar kan ik dan echt niks mee ofzo. Ik ben altijd iemand van de traditionele bekende  media, maar ook daar moet je in je achterhoofd houden dat het door mensen is gemaakt dus uuh uhm niks is 100% betrouwbaar.

Nee oke,zeg maar langere tijd erna er zijn meerdere situaties waar ernaar terugverwezen wordt, de oorlog in Irak is een direct gevolg, uhm uuh hoe kijk je daar zelf tegen aan hoe er in het nieuws mee omgegaan wordt?

Ja uuhm dat is heel moeilijk, ik vind dat er in het nieuws  wat dat betreft wel erg vanuit Amerika is geredeneerd en gedacht, dat we toch een beetje aanhobbelen achter het gebeuren wat in Amerika gaande is. En dat is tweeledig, in eerste instantie is het politiek , de Nederlandse politiek heeft zich meteen achter Amerika geschaard en troepen naar Irak gestuurd, ik vond dat te overhaast maar de politieke keuze in Nederland beïnvloed ook weer hoe de Nederlandse media berichten. Want als daar geen Nederlanders zitten zou er anders bericht worden dan dat er wel Nederlanders zouden zitten. Want als het gaat om eigen mensen wordt er toch anders naar gekeken denk ik. En uhm ja ik vind dat dat wel in principe is het wel dat er in Nederland scherp naar gekeken wordt dus ook wel een kritische houding ertegen over hebben maar wat mij betreft nog niet kritisch genoeg.

Nou dan een ander voorbeeld van een ander kaliber, Joran van der Sloot/Nataly Holoway, dat heeft ook veel stof doen opwaaien in Nederland, uhm en daarnaast natuurlijk ook de hele uitbouw van Peter R de Vries, de belichting op dat onderwerp hoe heb jij dat ervaren?

Natuurlijk hoorde ik gewoon vanuit het nieuws dat dat meisje verdwenen was en nooit meer gevonden is ja en de media hebben dat gewoon als feitelijk nieuws gebracht destijds en daar niet teveel op los getheoriseerd tot het moment dat Peter R de Vries zich ermee ging bemoeien. Ergens is het te prijzen wat die man doet want hij bijt zich wel ergens in vast want hij wil wel tot een oplossing komen maar dat doet hij wel op een manier een beetje met oogkleppen heb ik het gevoel. Die man is een beetje bezeten door de persoon Joran van der Sloot  wat laatst weer is gebleken uit het feit dat hij in Thailand weer zaken op film heeft gezet. En wat ik daarvan moet vinden dat weet ik eigenlijk niet zo goed , ik vind daar eigenlijk niet zoveel van. Dingen zijn nooit 100% duidelijk geworden of hard gemaakt of  ja dat die Joran niet geheel zuivere koffie is is duidelijk maar om het nou de dood van dat meisje in de schoenen te schuiven gaat me net te ver want ja dat weten gewoon niet en uhm dan is er wel een groot verschil tussen hoe de nieuws media dat brengen en Peter R de Vries. Want die doet dat natuurlijk heel gekleurd uh met een vooringenomenheid die overal vanaf straalt en dat is wat mij betreft geen zuivere journalistiek die hij voert.

Vind je het op zo;n moment ook minder interessant?

Nee nee het houdt me wel bezig  ik heb de bewuste uitzending ook wel gezien uhm ja dat is dan toch de nieuwsgierigheid die het wint op dat moment. Maar ergens denk ik ook ik moet helemaal niet gaan kijken, het is toch een programma van Peter R de Vries, je doet dat toch want je bent nieuwsgierig. Dus ik heb de uitzending wel gezien maar vind dus ook dat die de Vries wat te hoog van de toren heeft geblazen want hij had gezegd ik heb de oplossing en ik weet hoe het zit. Ja en doordat een ietwat labiele jongen een verklaring aflegt in een auto is voor mij nog niet echt helderheid en uuh. Dus nee dat zullen dus ook nooit weten.

En als jij dat dan ziet en leest ga je dan nog opzoek naar andere bronnen buiten tv en krant?

Nee nee in dit geval niet. Met die moordzaak van Nataly Holoway ik heb het bijvoorbeeld met dat hele gebeuren van 9/11 heb ik dat wel gedaan, toch ook wel opzoek naar alternatieve bronnen op internet, maar dan kom je er toch ook wel weer achter dat je snel op van die conspierecy theories komt ja en daar kan ik dan helemaal niks mee. Met de zaak Holoway heb ik het nieuws gekeken en op me af laten komen maar ik ben niet verder gaan graven, met het idee dat als Peter R de Vries niks meer kan vinden kan ik dat ook niet hahahah

Hahaha ja .Ja dan hebben we natuurlijk ook nog de moord op Theo van Gogh. Die gebeurtenis heeft voor Nederland heel veel betekend ook voor de maatschappij en de politiek zegt dat Nederland is verhard en alles. Dat kwam eigenlijk later.Had jij een moment dat jij hoorde over die moord, hoe hoe zag je dat zelf hoe paste dat in jouw wereld in jouw plaatje?

Uuuuh ja het was natuurlijk, ja ik ben heel heel erg boos geweest , echt furieus. UUh dat dat ja dat vond ik 1 van de verschrikkelijkste dingen die Nederland kon overkomen. Eigenlijk had ik dat destijds ook al met de moord op Fortuijn dat is van het zelfde kaliber. Ja en Theo van Gogh is natuurlijk meer ook past meer in het plaatje van moslim fundamentalisme en 9/11 ligt natuurlijk meer in het verlengde omdat ook een vrij radicale moslim Theo van Gogh uiteindelijk heeft omgelegd. Ja dat vond ik wel heel erg beangstigend dat dat in Nederland kan gebeuren . Dat een cineast op straat kapot wordt geschoten omdat hij bepaalde denkbeelden heeft ja dat was denk ik wel de wake-up call van Nederland geweest. En ook het moment waarop Nederland zijn onschuld heeft verloren. Dat uhm ja dat vond ik heel erg ja. 

En ben je er zelf meer over gaan lezen om ook de andere kant te kunnen begrijpen?

Uuuhm nou nee, uhm ja ik heb me wel nog weer heel erg verdiept in de persoon Theo van Gogh  dat stond natuurlijk ook weer dagenlang weken lang centraal in de media. Ik heb ook een aantal films van hem weer opnieuw bekeken en ja toch om nog een keer om voor mezefl te kijken wie is Theo van Gogh en wat heeft hij betekend voor Nederland of wat heeft hij want die man is geen heilig boontje en uh ja pittig mannetje die natuurlijk ook vrij provocatief te werk kon, daar was ik het ook niet altijd mee eens. Voor de rest aan de kant van  de dader daar heb ik me niet in verdiept want dat is wat mij betreft gewoon een godsdienstwaanzinnige. Zoals er zoveel zijn op de wereld, met name de Islam maar die heb je ook vanuit het Jodendom vanuit het Christendom kijk naar Israel. Uuh daar wonen ook allemaal van die debielen en uuh ja die mensen sporen wat mij betreft gewoon niet. Teminste op zo'n moment zie ik het niet als meerwaarde om me daarin te verdiepen want dat ga ik toch nooit begrijpen. Dus dat uuh nee.

En uuh in je eigen situatie, merk je zelf ook wel eens iets van die verharding binnen de maatschappij?

Nee privé heb ik er nooit wat van gemerkt. Ik weet destijds werkte ik nog bij de schouwburg en dat een aantal collega's van mij, Marokkaanse collega's het gevoel hadden dat ze anders werden bekeken en behandeld. Ja die voelden gewoon een reactie vanuit de samenleving naar hen toe als Marokkanen zullen we maar zeggen tussen aanhalingstekens. Maar zelf heb ik daar weinig van gemerkt, je las het wel overal en je leest het nog steeds trouwens. Maar privé heb ik daar aan den lijve niets aan onder vonden , nee helemaal niks. 

Nou dan de laatste iets recenter de kredietcrisis.Uhm het is natuurlijk een lastig onderwerp in principe het is niet heel alledaags, hoe ga je daarmee om?

Ja uuh ik vind dat ontzettend interessant allemaal met name omdat ik er echt de ballen verstand van heb.

Dat interesseert je dan?

Ja het interesseert me ja het gebeurt natuurlijk en het heeft consequenties voor ons allemaal van arm tot rijk en van blank tot zwart over de hele wereld gaat het effecten hebben en het is nog maar net begonnen. Uhm maar economie en de financiele wereld is een wereld waaar ik bijzonder weinig van begrijp maar op dat moment wekt het wel heel erg mijn interesse en ga ik er heel veel over lezen om proberen te begrijpen hoe het gebeurd is hoe het gekomen is het opgelost moet of kan worden. Uh wat voor effecten het gaat hebben in de toekomst enz. En dat is met name een interesse die wordt opgewekt dat je weet dat je daar ook mee te maken hebt of gaat krijgen in negatieve zin.

Waar haal je je informatie op zo'n moment vandaan?

Met name toch weer de kranten waar natuurlijk uuh toch ook wel uuh vele malen is getracht uit te leggen hoe het precies zit, dat is vrij ingewikkeld want ik snap het nog steeds niet , hahah maar ik heb het idee dat de deskundigen en de economen er zelf ook bijzonder weinig van begrijpen uuuh maar goed ja. Toch proberen zoveel mogelijk van mee te pakken en het ook in een historische context te plaatsen dat is denk ik ook wel belangrijk, hoe heeft het zover kunnen komen en wat moet er gebeuren om dit in de toekomst te voorkomen en het nog beter te laten gaan uhm dat is wel erg interessant maar erg moeilijk om het te bevatten, heel erg moeilijk te bevatten maar wel heel erg leuk, haha.

Ja ja het is heel lastig ja als je er niet voor gestudeerd hebt.

Maar je zegt dus echt  de krant is voor jou een betrouwbaar medium?

Ja

En in hoeverre vind jij internet een geschikt nieuwsmedium?

Uuuhm ja prima, zolang het door de traditionele media wordt gebracht dat dan wel weer want je hebt natuurlijk een wildgroei van websites en forums uh en nieuwslogs en weet ik het niet allemaal. Als ik het niet ken dan ben ik er ook wel sceptisch in in eerste instantie dus uh wat natuurlijk wel een site is die zich bewezen heeft is NU.nl, wat natuurlijk in papiervorm  of tv niet bestaat, dat is wel een betrouwbare site maar in principe ook wel weer, die plukken gewoon hun nieuws van ANP die tikken het over en zetten het op internet. Een beetje hetzelfde als Spits en Metro die maken geen nieuws die verslaan alleen nieuws, ja. Dat is wat mij betreft niet het interessantste, het maken en duiden is wat mij betreft veel belangrijker.

En als je kijkt naar de uh ontwikkelingen in mediums, heb jij situaties dat je zegt ik gebruik nu bepaalde media meer dan dat ik eerder deed of ik gebruik bepaalde media helemaal niet meer?

Nee eigenlijk niet. Ja en ik blijf een groot krant fan. Uuuh uhm In principe kun je al het nieuws wat in de krant staat ook op internet vinden, maar ik vind het ook wel de charme van een krant papier een hoop gedoe met bladen vouwen en zwarte handen na het kranten lezen. Misschien een beetje de nostalgie van het kranten lezen ik weet het niet. Maar ik vind het lekker, ik weet het niet, ik kan op die manier wel lekker ontspannen een krantje lezen maar op internet zou ik dat minder snel doen. Dat is toch meer even snel je nieuws lezen. Maar voor de rest, internet ben ik natuurlijk wel steeds meer gaan gebruiken, ja 15 jaar geleden was er nog niet eens internet dus dat ga je wel steeds meer gebruiken uhm ja en tv heb ik altijd gekeken en doe ik ook nog steeds en radio heb ik als nieuwsmedium nooit gebruikt, dus..

En uhm telefoons worden ook steeds uitgebreider met functies als internet , gebruik je dat ooit?

Nee helemaal niet

Denk je dat je dat zou gaan gebruiken?

Nee dat denk ik  ja weet ik niet dat heeft er ook heel erg mee te maken wat de techniek op dat vlak te bieden heeft in de toekomst en dat weten we nog niet. Maar ik moet zeggen dat tot nu toe, ik heb ook een telefoon met internet enzo maar ik maak er nooit gebruik van zo'n onhandig schermpje. Ja ik zou me kunnen, het is nog nooit gebeurd, ik zou me voor kunnen stellen dat ja als je ergens in de middle of nowhere zit dat het wel handig is en zeker voor de nieuwsvergaring gebruik ik het al helemaal niet.

Je hebt het over een klein onhandig schermpje is dat dan een reden dat je de functie niet gebruikt?

Ja klein en onhandig.

Stel dat je mag voorspellen voor over 20/30 jaar hoe denk je dan de media zich zal verplaatsten of het überhaupt gebeurd?

Ja ja er gaat natuurlijk heel wat veranderen ja het zal met name toch de opkomst van internet blijven en ik denk dat kranten het misschien nog wel moeilijk kunnen krijgen, nog moeilijker dan dat ze het al hebben. Dat heeft niet eens zoveel te maken met de opkomst van internet maar wel met de opkomst van de gratis krantjes.

Oke

En uuhm maar aan de andere kant denk ik dat kranten wel altijd zullen blijven bestaan helemaal verdwijnen zoals sommige mensen ook denken dat geloof ik niet en  dat heeft met name te maken  met wat ik net ook zei dat je een krant ook vast kunt pakken en vieze vingers krijgt dat is iets. En dat is iets er zal altijd een groep mensen blijven uhm die daar waarde aan hecht.

En jij denkt dat die groep groot genoeg blijft?

Nou er zal best nog wel een krant sneuvelen in de toekomst dat geloof ik best want we hebben heel wat kranten in Nederland. We hebben vrij veel landelijke kranten ik denk dat er hier en daar nog wel eentje zal sneuvelen. Dat is natuurlijk al gebeurd in de afgelopen jaren. Een aantal grote fusies gehad en kranten die verdwenen zijn en dat zal nog wel doorzetten. Maar ik denk dat je een soort harde kern altijd wel zal blijven houden. En die zal dan wel bestaan uit de Telegraaf of een soort gelijke krant een Volkskrant en iets van een financieel dagblad zal ook altijd wel blijven denk ik, dus ik denk dat dat het belangrijkste is. En televisie blijft ook, net zoals het er nu is dat zal , ja je zal misschien zien dat er een integratie komt tussen televisie en je computer dus dat je eigenlijk tv gat kijken via de computer dus dat je programma's op gaat roepen in plaats van je te houden aan een programmering zoals die bestaat. Uhm maar dat zal inhoudelijk aan programma's inhoudelijk zal er weinig aan veranderen.

Om even terug te komen in combinatie met je werk heb je wel eens voor je werk nieuws bijgehouden of moeten houden?

Uuuhm nou ik probeer nee nooit moeten bijhouden omdat het echt noodzakelijk is of een eis van de werkgever ofzo dat niet maar ik ben wel altijd geïnteresseerd in het wel en wee van een bedrijf of eens ector waar je in werkt. Toen ik werkte bij de stadschouwburg hield ik wel alles bij van theater om op de hoogte te zijn van wat is nieuw wat speelt er uuh wat verdwijnt, altijd met subsidie rondes hield ik het scherp in de gate ik uuh welke groepen gaat het zwaar krijgen en welke krijgen bakken met geld? Ik heb afgelopen jaar voor een uitzendbureau gewerkt dan toon je wat meer interesse in de uitzendbranche en werk in het algemeen dus op die manier en ik denk dat voor mijn nieuwe baan dat het onderwijs me zal gaan interesseren. Dus het is meer vanuit een natuurlijke interesse dan dat het echt moet vanuit werk ofzo. Maar ik probeer het wel bij te houden ja.

En maak je dan ook gebruik van uuh vakbladen bijvoorbeeld?

Ja absoluut.

Ja en uuh nu krijg je natuurlijk een nieuwe baan dus je zult nog niet geabonneerd zijn op een vakblad maar kun je een paar voorbeelden noemen uit het verleden?

Ja uuhm het werk bij Tops personeelsdienst kregen we nieuwsbrieven van verschillende branche organisaties.

Digitaal?

Ja digitaal, via de e-mail. We kregen ook vaak krantjes de bus in

En dat was allemaal gratis gewoon?

Uuhm moet ik even denk hoor,ja ik geloof het wel. Alles wat wij ontvingen op kantoor dat was allemaal gratis ja. En bij de stadschouwburg waren we geabonneerd, ik was zelf niet geabonneerd , maar in de schouwburg waren we geabonneerd op TIM Theater Instituut Magazine uuhm ja dat was gewoon een betaald abonnement dan kon je op de hoogte blijven van het reilen en zeilen in de theater wereld bijvoorbeeld ontwikkelingen. En uuhm...dat zal nu op die school ook wel zijn dat ze geabonneerd zijn op een aantal vakbladen die gewoon in de kantine of in de personeelsruimte liggen en die ga je lezen dat verwacht ik wel.

Ja uh oke ik ben er doorheen, ja nou heel erg bedankt.

Ik hoop dat je wat mee kan.

 
 

Geef een reactie

