trends nieuwsconsumptie

Just another WordPress.com weblog

Toekomst krant ligt bij Social Media januari 19, 2009

Filed under: Artikelen Dianne Kuijs — 2008trendscv202a @ 12:05 pm

In dit artikel worden onderwerpen belicht die ook in andere artikelen hieronder worden aangekaart. Hierdoor versterkt het mijn kijk op het mediagebruik in de toekomst en daarom heb ik dit artikel gepost.

Toekomst krant ligt bij Social Media

Henk de Hooge

Kranten moeten dringend participeren in de nieuwe digitale media als ze niet kopje onder willen gaan. Dat was een van de uitkomsten op een studiedag van het Flemish Interdisciplinary Institute for BroadBand Technology (IBBT). “Tegen 2012 zullen er meer inkomsten gehaald worden uit reclame op het internet dan uit reclame in de gedrukte pers”, zegt Martha Stone (luister ook naar dezepodcast “the Future of newspapers) van deWorld Association of Newspapers (WAN). “Internetgebruikers, en dan vooral de jongere generaties, gaan op een totaal andere manier om met nieuws. Ze willen enkel lezen wat bij hun interessesfeer aansluit en hebben daar specifieke kanalen als Facebook en MySpace voor.”

Een interessant gevolg van die evolutie is dat het nieuws niet langer uitsluitend door professionele journalisten wordt gemaakt. Momenteel bestaat 13 procent van de inhoud op het internet uit ‘User Generated Content’ – tekst en beeld van de internetgebruikers zelf – en dat percentage stijgt elk jaar.      

“De traditionele media mogen hun hoofd niet in het zand steken”, zegt Stone. “Ook zij zullen steeds meer moeten omgaan met nieuws dat door de lezers zelf wordt aangebracht. In de Verenigde Staten of Noorwegen is het intussen ingeburgerd dat lezers via de site zelf artikels, foto’s of filmpjes kunnen insturen. Op de sociale netwerksites zijn jongeren het gewoon geraakt om zelf te kunnen participeren en als de kranten en de andere traditionele media de muren rond de redactie niet slopen, missen ze de boot.”

“Amerikaanse mediatycoons als Rupert Murdoch weten al lang dat de gedrukte media zonder die verbreding reddeloos verloren zijn”, stelt Martha Stone. Murdoch kocht onder meer MySpace op en heeft intussen verschillende andere communitywebsites in zijn portefeuille. “Als de Belgische media de jongere generaties aan zich willen binden en hun inkomsten uit reclame niet willen verliezen, moeten ze hetzelfde doen”, besluit Stone. (Bron)

Advertenties
 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s